palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Sunday, May 17, 2009

بورررنو . بورنووو .. بورنوو



كلنا أكيد سمعنا قرار المحكمة بحجب المواقع الأباحية
بس انا بصراحة لا أؤيده مطلقاً ... لأنه غير فعال بالمرة بالنسبة لنسبة كبيرة من الشباب المتمرس في أستخدام الأنترنت

و الى ما كانش ليه أى علاقة بالتكنولوجيا ألا لأجل المواقع دى ولكن بعد ما اصبح محترفاً وليس هاوى .. اهتم اكثر غصب عنه مش برضاه بالتكنولوجيا .. على الأقل فى مجال المواقع الى بتقدم الأفلام البورنو دى بمعنى .. أنه من خلال تعامله مع الموقع .

ممكن يكون فى مرة جه يشغل فيديو ولقاه بيقوله انه محتاج لبرنامج الفلاش بلاير
وتم التنصيب .. واشتغل وأديه بالطريقة دى اكتسب خبرة بطريقة غير مباشرة وهكذا تتوالى المشاكل فى التصفح .. ويتوالى أكتساب المهارات و الخبرات فأنا عن نفسي غير مؤيد للقرار بالحجب .. لأن الممنوع دايماً مرغوب لكن من وجهة نظرى .. الحل يكون فى توعية الشباب فى المدارس من سن مناسبة ( الأعدادية مثلاً ) و فى الجامعات بأضرار و مخاطر مشاهدة مثل تلك المواقع وما تسببه من ضرر نفسي .. فى المقام الأول

.
هتقولولى ضرر نفسي عن طريق أيه !!
هنتكلم فى الحتة دى بصراحة شوية المنتجين و المخرجين الى بيعملوا الأفلام دى في أحيان كثيرة بيستخدموا الخدع فلما الشاب الصغنتوت لسة والى مش عارف ان دى خدعة يشوف الفيلم .. فده هيضعه فى مجال مقارنة الأعضاء ونفس المقارنة دى الى هتشعره بالعجز .. وانه لما يتجوز مش هيقدر يقوم بواجباته الزوجية ونفهمهم أن 99 % من الى بيحصل فى الأفلام دى .. منافى تماماً لتعليمات ديننا فى التعامل مع الزوجة أثناء النكاح

واحد تانى هيقول .. طب مهو لما الطالب يسمع الكلام ده .. هيبقى عنده حب أستطلاع أنه يشوف الفلام دى.

هقوله .. في حاجة اسمها ثقافة جنسية .. مش هجيب الولد وأفرجه على فيلم واقول أنا بثقفه جنسياً على طريقة التجربة الدنماركية ولو فيه رقابة فى البيت .. ولو الأب و الأم عندهم وعى تكنولوجى بحيث انهم يقدروا يتابعوا ابنهم او بنتهم على اجهزة الكمبيوتر .. يبقى مافيش حاجة من دى هتحصل وفى الأول و الاخر .. الموضوع كجذور .. يرجع الى نوعية التربية الى تلقاها الطفل وهو صغير يعنى مثلاً انا .. الحمد لله والديا ربونى أحسن تربية بس برغم ذلك عرفت اهرب من الرقابة إلي حد ما وأنحرفت كتير فى فترة الثانوية واخلاقى باااظت جداً فى الفترة دى لكن الجذور التربوية .. رجعتنى تانى لأصلى .. بمجرد انى بعدت عن أصدقاء السؤ

وعلشان ما أديش بقى الفرصة لواحد رخم انه يقولى انت عارف الأفلام و الخدع و الحاجات دى منين .. انت شكلك شوفتها قبل كدة ؟
هريحه وأرد عليه .. علشان دماغى بس أيوة .. انا شوفت الأفلام دى قبل كدة .. واينعم فى الأول كنت بستلطفها وبجد فيها ضالتى لكن بعد فيلم و التانى ... عرفت قد أيه هما ناس مقرفين .. ومالهمش دين واعتقد انه من المفيد انى شوفتها لأنى لو كنتش شوفتها هيبقى لحد دلوقتى عندى حب أستطلاع للحاجة دى وعايز اعرف هى أيه بالظبط وهشوفها هشوفها لكن دلوقتى .. انا شوفتها .. وعرفت طبيعتها .. وعرفت مدى القرف الى فيها وبعدت عنها من قبل ما اخلص الثانوية ... وشكراً نرجع لموضوعنا .. الحجب مالهوش لازمة بوجود ألآف البرامج المجانية الى بتخترق الحجب او حتى الحركة العبيطة بتاعت البروكسي واعتقد ان القرار ده لو اتنفذ هيدى فرصة للسوق السوداء .. أنها تعيد أمجادها من جديد وتبدأ موجة جديدة من أستغلال الشباب وأبو خمسة هيبقى بخمسين وياريتك تلاقيه .. ده ممكن يكون بالحجز زى مشروع الكباين كدة بفكر ابتدى فى المشروع ده من دلوقتى .. واهو يسند جمب الكباين حد جااااااااااى بورنو .. بورنو .. بورنوووو

ممكن تقروا بقى أراء متخصصين أجتماعين ومهندسين برمجييات فى الموضوع ده

NIDAAL

2 comments:

mahasen saber said...

انا جيت اهه

وقعتك ملونه لا تؤيد هههههههههههههه


رأيى ندد واشجب وعارض
هههههههههههههه

micheal said...

عجبني أوي الزاوية اللي تناولت بها الموضوع يا نضال بس أنا عامة شايف أن الحكم ده حيضيقوا به أكتر علي كل اللي مش عاجبهم بأي تهمة
تحياتي