palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Sunday, May 10, 2009

ده مش تهييس دى حقيقة



بعرف ألعب بنج بونج وبلياردو وكرة قدم وفولى بوول وأميركن فوتبول وبعرف أسوق عربيات بأحتراف بفضل الله ، وكمان بسوق موتوسيكلات وبيتش باجى .. وبعشق الصيد والتخييم وحياة البرارى الطبيعية .. .. تسلق الجبال هواية عمرى ما مارستها فعلياً .. لكن مارستها من خلال سور المدرسة العالي برغم أنه كان مليان فتحات ممكن أخرج منها وفى حاجات تانية كتير . يعنى بحب كل الرياضات الى فيها مغامرة وسرعة واهم حاجة كل مازادت نسبة الخطورة فى اللعبة أعشقها اكتر ونفسي نفسي .. أعمل قفزة "بنجى" عند سد كبير أوى كدة في المكسيك مش عارف اسمه ايه .
( انا مش مهيس أنا و الله بتكلم جد)
بس حاسس أني لسة أقدر اعمل حاجات كتير تانية

اهو انا كل الحاجات الى منعاها الحكومة بتاعتنا هنا انا بحبها .. فبالتالي لو الحكومة مش موفرة لى أماكن أمارس فيها رياضاتى وخاصة الخطيرة منها يبقى هضطر انى أمارسها فى الشارع .. وساعتها مش هتبقى خطرة عليا انا لوحدى لكن دى هتبقى خطرة على الناس الى فى الشارع كمان
..

بعد وقوع حادثة طريق المطار الشهيرة شددت الجهات المختصة ( المرور) الرقابة علي طريق المطار، بحيث تمنع التسابق الحر و الغير مقيد بقوانين.. إلي حد ما
وفعلاً تم منعه جزئياً .. وبما أن الدم بيحن فقد تم القبض علي شابين
بشارع جامعة الدول العربية من فترة حاولا التسابق بطريقة غير رسمية
وأعتقد اننا سوف نرى الكثير من تلك السباقات في الأيام القادمة ولن تكون غلطة الشباب بل هو خطأ الحكومة فبدلاً من أفتتاح العديد من مضمارات السباق و التى يتوافر بها شروط الأمان و ضمان خلوها من المدنين وبدلاً من تفعيل تلك الرياضة في مصر تكتفي ادارة المرور بالقبض علي الشباب ويظهر غيرهم ليلقى القبض عليهم أيضاً فما السبب وراء عدم أنشاء المضمارات للشباب لأمتصاص طاقتهم بدون إحداث أى أضرار بالغير وهناك من سيرى أن كلامى ليس ألا مجرد مزاح او كلام أندفاعى ولا يتمتع بالعقلانية فنحن في ظل ازمة مالية عالمية .. والكلام ده عايز ميزانية والعملية ... مش مجرد شوية اسفلت وأسياخ حديدية
فانا هقوله لأ .. مهو فيه حاجات حالياً بيتصرف عليها ملايين واحنا مش محتاجنها أساساً انا لما بتكلم مش شرط يكون على العربيات بس او على أى رياضة تانية انا بس بقول أن الحكومة بتمسك فى الغصن مع أنها ممكن تحل المشكلة لكن ما فيش أسهل من انك تقبض على واحد وتدفعه غرامة وتحبسه ولما يخرج هيكمل نفس الرياضة ومش هيبطل وسوف تعاد الكرة

2 comments:

Empress appy said...

تعرف انى بحب موضوع السباق ده
وكنت ساعات بروح اتفرج بجد هايل والشباب بيطلعوا فيه طاقتهم
وبيبدعوا يا نضال فى عمل العربيات وتزويدها زى برنامج
pimp my car
عارفه والله الشباب عندنا بيعملوا احلى
بس فعلا مفيش مكان فكره حلوه يا نضال يا ريت توصل لحد فعلا

بلاش فضايح said...

مهو كدة الممنوع مرغوب دايما
بس فكرة كويسة ليه ميعملوش اماكن واسعة تخلي الشباب يروح فيها بدل ميقتل الابرياء اللى ماشيين فى الشارع

لالا فعلا بتفكر صح