palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Friday, September 5, 2008

مهــــــيــس _ تخاريف ما بعد الافطار

كنت قاعد مع نفسى كدة فى البلكونة ساعة الفجر فمش عارف ليه فكرت مصر بعد 200 سنة هتكون أزاى هل هتكون زى ما هية مافيش حاجة هتتغير ألا مجرد شوية مناصب و كراسى جديدة بتتلمع وهل وانا قاعد كدة بعد 200 سنة على الانترنت من خلال الديال - آب "خط التليفون " و برده عمال بشتم فيه علشان بطىء جداً و كل شوية يفصل وساعات باخده على قد عقله و أسايسه وبعدين أدخل على الفيس بوك مافيش رسائل جديدة مهمة أخرج وادخل على الايميل بتاع الياهو وبرده مالقيش الا رسالة واحدة مهمة أدخل على البلوجر ملاقيش فيه كومنتات جديدة و اكون برده لسة بعمل أيميلات على الهوتميل و انساهم كلهم ولسة برده مخنوق لان معظم الاماكن الى بروح أشتغل فيها سياستها بتتعارض مع مبادئى سواء فى الصحافة او الاعمال الى أشتغلتها قبل ما ادخل الصحافة بجد , فهل هيفضل الحال كما هو عليه .. مش عارف بس بعد 200 سنة ممكن نشوف

هيقى فيه حاجة كدة زى توارد للخواطر بينا وبين الاجهزة فكل جهاز لن نضطر لتشغيله من خلال الكهرباء و الضغط على زر ما ولكن بمجرد تفكيرك فى تشغيله هيشتغل لوحده و بيشحن نفسه من خلال الطاقة الشمسية و مش بيشتغل و بس ..لا.. ده بيقوم بمهمته كمان من غير تدخل منك زى المكنسة و المكواة و الكمبيوتر الى هيوفر عليك تكتب العنوان الالكترونى وهيقرأ افكارك و يفتح الموقع الى فى دماغك و من غير أسلاك متوصلة بعقلك ولا حاجة

أيه التخلف ده ... انت لسة عايش فى زمن السلك و الفيشة ..أصحى يا عمنا و فوق أحنا فى زمن " الواير-لس " و البتاعة الى انت بتقول عليها الى اسمها الاسلاك دى انقرضت من زمان زى ما قريت فى كتاب للتاريخ انها كانت موجودة من قبل الحرب العالمية و لغاية ما بعد عهد رئيس كدة كان مستبد شوية -تين - تتات كان حكم مصر فترة وكانت من اوحش الفترات على الشعب المصرى سواء غنى ولا فقير ماحدش سلم منه و الشعب كان نايم وكله خايف وبيتكلم فى سره بس احنا دلوقتى بقى مافيش عندنا الحكاية دى و مبرمجين الرئيس بتاعنا بلغة السى ++ .. و الفيجوال بيسك على العدل و الحرية و برمجناه كمان على انه مايتقبلش ظغوط من اى حد و تخيل انه مش بياخد مرتب ده حتى بيشحن نفسه مش من الطاقة الشمسية بقى ..لا .. احنا الجداد يلالاه .. ده هو مكتبه فى ميدان عام كل ما حد يكون ماشى يروح ضاربه على قفاه يقوم يشحن عالطووووول وينوررر .. ده احنا حتى عاملين اعلان فى التليفزيون بيقول " كل ما تضرب أكتر فرصة رئيسك فى الشحن تكتر "و الناس عارفة انها لازم تعمل كدة علشان ده واجب وطنى مش زى عندكم قعدوا تشتموا فيه و تعارضوه و فضل برده قاعد على قلبكم أكثر من 28 سنة .. مع انى كنت بسمع عن بنت أسمها خيخة بتنظم حملات كتير للتبرع بالدم زى ما قال المؤرخ فى كتابه الى مافيش منه فى السوق دلوقتى .. بقولك ايه يا عم فكك منى و من السياسة اه ..ما توديناش فى داهية .. داهية ايه "نوض" ..!!! نوض مين ياه ؟ انت .. انت نوض مش اسمك نضال يبقى دلعك نوض .. ولاه انت شكلك من أقارب سوووز .. يااااض .. الولد المدون الى كان ايام زمان ده وكان عامل نفسه عجوز وبيقولك قال أيه .. انا عجوز وعندى 30 سنة وهو أساساً شكله ما يتعداش العشرين سنة .. وبيجرى وبيتنطط كمان المهم أسيبك انا بقى علشان يادوب ألحق اخر مترو .. طب سلام ..سلام



تزلت المحطة وأول ما فكرت اقطع تذكرة لقيت ماكينة جنبى بتقول " أتفضل " وراحت مطلعالى تذكرة طبعاً انا فرحت لانى مادفعتش فلوس و قولت أهو من الضرايب الى دفعناها زمان وروحت أركب المترو وياريتنى ما ركبت لاقيت نفسى محاصر من جرس أنذار وعساكر آليين قولت الله هو فيه ايه ولا تكونش عربية السيدات وانا مش واخد بالى المهم جرجرونى على الارض على طريقة " مادونا" فى اغنية

" die another day "

و أتعملى محضر كل الى خدوه فيه العنوان و الاسم ولا طلبوا غرامة ولا بتاع و سألتهم هو انتوا بتعملوا محضر ليه أساساً .. أتفاجئت انى علشان ركبت من باب النزول مش من باب الصعود و انا أقول الناس عمالة بتبصلى بصة مش مظبوطة .. فركبت المترو تانى بس من ابواب الصعود بقى شوفت الموظفين عمالين بيعملوا بأيديهم حركة زى كانك بتقلب فى الجورنال بالظبط بس مافيش حاجة فى أيديهم فقولت اقرب يمكن أعرف فأكتشفت انها الجريدة العادية خالص عبارة عن شاشة شفافة جداً و رفيعة جداً جداً امامهم و بيتعرض فيها اخر الاخبار على هيئة صفحات جريدة و بعد ما يخلصوا يروحوا مطبقين الشاشة دى الى هية الجريدة يعنى و يروحوا نازلين وحظى كان كويس جداً لدرجة انى لقيت كرسى فاضى و فيه شوية شباب واقفين ماقعدوش فقولت اقعد انا فلما جيت أنزل لاقيت واحد فيهم بيقولى محتاج أى مساعدة .. انت ايه الى بتشتكى منه رجلك فيها حاجة ولا ايه !!! انت بتفووول عليا ليه يا عم انا سليم وعشرة على عشرة قالى انت مش كنت قاعد على الكرسى ده فقولتله ايوة قالى طب مهو ده بتاع الحالات الخاصة بس و الناس العجوزة قولت فى نفسى كدة ... أااه شكل الصفارة بتاعت الانذار هتضرب تااانى ولسة ما كملتش الكلمة لاقيت الصفارة ضربت و المترو وقف وفتح الابواب بعد ماكان دخل المحطة طبعاً فجريت وجريت وجريت لاقيت نفسى فى سوق الجمعة و البياعين بينادوا ويقولوا " قرب و أشترى قبل البورصة ما تفترى " فقولت فى نفسى حتى البورصة البياعين دخلوها فى كلامهم .. هو التخلف هيفضل ورانا ورانا . وواحد تانى بيقولك

" ايوةة .. ايوةة .. قشطة يا مان ربنا يعمر بيت البورصة"

و لكن فى نفس الوقت بياع جنبه بيقول

" ابوووس أيدك أرفعى السعر ده انا لسة بستفتح .. الله يخرب بيت البورصة "

و بصيت على الفاكهة عاملة كام فوجدت ان لوحات الاسعار مش زى ما انا عارفها ورقية ..لالا .. دى الكترونية و بتتغير كل 8 دقايق لانها متصلة بالبورصة عن طريق القمر الصناعى ولما حاجة سعرها بيزيد بتزيد معاه وهكذا .. وأكتشفت ان انا الى متخلف ومتأخر عن البياعين دول لما شوفت البياع الى بيقول



" يا ناس يا لوكال يا شعبيين سيبكم من الخضرية

التانين " و

come baby come ..come baby come .

كما قال " هيثم دبوووور" الحائز على جائزة أفضل ممثل فى المئوية الالكترونية

ولما روحت البيت لاقيت فاتورة ماعرفتش أجيب أخرها و بعد ما كنت فرحان اوى انى مادفعتش الغرامة فى المترو و انى ما دفعتش حق التذكرة لقيت فاتورة جاية بكل ده مع صورة المحضر و صورتى وانا بقطع التذكرة ... يلا أدينا أخيراً وصلنا للفيزا حلم العمر .. بس انا نفسى فى موتوسيكل ريــس بقى .. ده يجى على الفيزا برده يا باشا ؟

NIDAAL

17 comments:

Unknown said...

ايه ياعم المهيس

انت كنت متسحر بايه يالا بما انك كنت فى البلكونة بعد الفجر

الا هو بصحيح هما ال 200 سنة دول يطلعوا كام يعنى

عايز موتوسيكل وريس كمان روح اتجوز ياعم وبعدين هات الموتسيكل ولا اقولك احسن ياد هات الموتوسيكل احسن من 100 عروسة احنا نتجوز ليه

كل سنة وانت طيب وبكل خير سعادة
واحشنى قوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

ابقى طمنى عليك حتى برنة متبقاش بخيل يالا

سلام علشان رخمت زيادة صح

مهندس مصري بيحب مصر said...

دي تهييسة فل قوي

ميرا ( وومن ) said...

ضياء

اكيد كنت متسحر قمر الدين لو السحور كان فول مان بقت تهيسة تانية عموما يا عم يا بختك شوفت 200 سن قدام

بس زعلانة منك ازاي ما تروحش الميدان وتعمل الواجب الوطني اللي عليك

دي مصر يا نضاااااااااال

مصــــري said...

لا حول ولا قوة الا بالله

هو رمضــــــــان طير دماغك ولا ايه.

ثم ان معني كلامك ان مصر بقيت بتاخد فيزا.

تحياتي
أسامة

Anonymous said...

حلاوة دماغك وهيا مهيسه..البوست تحفه ما تكتب قصص اسلوب رواياتك جميل ..
بس بقولك ايه الاول كل رمضان وانتا بكل خير والجمله اليى مدايق نفسك بسببها وكل غالى عليا وعليكى ما فاكراها نضال ماذا يحدث كبر دماغك...
بس انتا اهم حاجه كويس .. شويه وهرجع عشان ااقرا البوست تانى للامعان ليس الا..

Anonymous said...

تهييييس اوى

هههههههه

حلو اوى خيالك بجد

سلامات :)

Empress appy said...

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم فيه ايه بس يا ابنى ما كنت بعقلك يالا معلش

طارق said...

التهييسه تمام

وشكلك فعلا كنت متسحر فول من غير سوس

بس الخوف بعد 200 سنه يكون الرئيس

اسمه رامى تامر جمال مبارك



طارق

NIDAAL .R said...

دهشان
ياعم متسحر فول زى ما الناس بتتسحر
الـ200 سنة يطلعوا 400 فى 350 يدولك 200 .. ده سؤال برده يا دهشان.. يطلعوا كتير يا اخى ..و أيوة ان شاء الله هجيب موتوسيكل ريس وفى أقرب وقت كمان وكله بتوفيق ربنا و مين قاللك اساساً انى بفكر ادخل السجن الكبير ..لو فى زمن غير ده ممكن افكر لكن ذلوقتى انا مش مستعد ابهدل واحدة معايا و كفاية انا

NIDAAL .R said...

بشمهندسنا :
مش فل اوى يعنى .. انا كنت هكمل بس قولت البوست هيبقى طويل اوى ورخم كمان ..ههههههه
.......
وومن :
اولاً مين ضياء ده ..انتى الى شكلك متسحرة فول وفول أصلى كمان ومين قالك انى بعد 200 سنة ماكنتش بعمل الواجب الوطنى .. ده انا شوفت نفسى وانا نازل فيه شحن للصبح ما تخافيش..كله من اجل مصر وفداء مصر الى مش عارف معناها يعنى ايه ؟!!

NIDAAL .R said...

مصرى :
ههههههههه .. وانت لسة مكتشف ان مصر بتاخد فيزا .. بتاخد فيزا من امريكا و أسرائيل و الدول المانحة الاخرى واهو كله دعم .. وما تتفرجش على هيثم دبوووور كتير يا ريس

NIDAAL .R said...

عايزة أطلق :
و حضرتك بألف خير وصحة وسعادة دائمة يارب .. انا بصراحة ماليش فى القصص ودى ما كنتش اقصد بيها قصة او ماشابه ولكن هو تنفيس عن حاجات جواية لان البلوج بعتبره هو الصديق الى مش بينافق و البيت الامن ليا و بعدين انا نسيت حكاية الجملة دى و الله بس كنت مشغول اوى انى اعرف يعنى ايه ؟
و على فكرة كل دخولة للبلوج بكومنت لانه مش 2 فى 1 هههههههههههههه

NIDAAL .R said...

ماجنوليا :
شكراً لدعمك للتهيس .. وبحاول أخلى خيالى معدل و أخليه 8 سلندر و 3500 سى.سى و يبقى 8 سرعات . وهينزل منه أصدار هايدروماتيك قريب ...
ههههههههههههههه
تهييييسة برده

NIDAAL .R said...

آآآبى :
آآبى اخيراً حنت عليا يا ولاد و عبرت البلوج وهو أينعم أمضاء للحضور و لكن كفاية انها شرفتنى . و انا لسة بعقلى يا آآبى بس بحاول انسى انى ليا حكومة عبارة عن شوية كلالالالالاب ولا بيهمهم حياة او موت اى حد واى عدد

NIDAAL .R said...

طارق :
بص .. هيبقى وريث للظلم و الاستبداد و الخيانة ..بس برده هياخد على قفاه مننا احنا بقى مش من امريكا ولا اسرائيل وبما انه هيكون محتاج انه ياخد على قفاه علشان يشحن و مايموتش فمش هيقدر يستغنى عن كف الشعب المصرى الى بيشحن بكفين منه بس .. ولا ايه ؟

Soooo said...

جايب سيرتي ليه ياد

وبعدين يعني هو احنا نتقدم ولا نتأخر .. والمترو برضه ورانا ورانا
ايه ياعم
مافيش قطارات هوائيه
مافيش تكاتيك فضائيه
مافيش عربيات خاصه بينا

بس تصدق .. حلوه قوي الحته بتاعة التذكره التوماتيكي دي
بس ماقلتلناش .. التذكره بكام على كده؟؟؟؟؟




سلاموووووووووووز

لؤلؤة الاسلام said...
This comment has been removed by the author.