palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Friday, June 27, 2008

نضال المتوج .. هاا


البوست عبارة عن 3 تاجات بس فى السريع على غير العادة البوست ده طويل نسبياً
تاج الاحلام مرر من خلال هيثم الدهشان صاحب مدونة همسات العشق
وتاج الواجب الى انا مش فاهمه وتاج الشباب من عاشقة الفردوس
توكلنا على الله :
...........................
تاج الاحلام




أذكر أحلاما تخص ماضيك كنت هتتخلى عن إيه فيها و هتتمسك بإيه لحد دلوقتى
كنت بحلم واتمنى انى ابقى كبير . دى مش الاغنية .
كنت بحلم انى أركب الطائرة او السفينة
حلمت انى أبقى ملتزم التزام كامل
فى نفس الوقت حلمت بأنى أغنى
حلمت بانى اكون صحفى غير عادى
فيه احلام كتير اوى يا جدعان / ت
ايه الى كنت اكيد هستغنى عنه
أستغنى عن انى ابقى كبير و أفضل صغير
واكثر ما هتمسك بيه
هو الالتزام و الصحافة و الطائرة و السفينة

أذكر احلاما تخص مستقبلك وما تتمناه منه
بحاول قدر الامكان تجنب المستقبل ولكن لا محالة فانه قادم قادم
والحلم هو انى اكون صحفى مش كبير ولكن يميزنى شىء فى عملى
مش بحب اكون عادى طبيعتى كدة
وبحلم بانى استطيع فى يوم من الايام ان أحجج والديا ( أمى و ابى) وأحج بعدهم

أذكر شخصين على الأقل متواجدين فى حياتك كنت تتمنى وجودهم من قبلهم

يخرب بيت الزهايمر هههههههههههه
مش رد موقف ولكنه الحقيقة بجد هيثم الدهشان شخصية جميلة اوى واصيلة جداً
زى الصباغ برغم اختلافنا بعض الاحيان القليلة فى بعض النقاط وده طبيعى جداً
نيجى لسوووووز حبيبى الى علمنى وبدون ما يقصد اشوف الفيلم ازاى واستمتع بيه
الفاتحين الجعفرى و اليعقوبى الى اكثر ما اعجبنى فيهم أخلاقهم الرفيعة جداً جداً وفكرهم العالى
جولدا الى بنحب بعض اوى برغم انه قرب على الصهيونية ههههههههههههه
........
عاشقة الفردوس الى بتأثر فيا اوى بكلامها ربنا يخليهالنا يارب وما يحرمنا منها
آآآآبى الاخت الى انا شايف انها اخت صغيرة برغم انها اكبر سناً
ياسمين ( ارض الاحزان ) الى لما بكون عايز اعمل دماغ حزن بدخل عندها بس حزن على خفيف كدة
ميرا الى بيبقى نفسى اقولها انتى عارفة انا بفكر فى ايه يا بتاعت عقل الرجل انتى هههه
وكل الناس الى بقعد معاهم وأعرفهم وده مش ترتيب اولويات ولا بتاع .
كلوا زى بعضه وكل واحد ياخد زى أخوه
أعتقد انه كفاية كدة .. ولا أكمل >>

أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين فى حياتك و تتمنى وجودهم مستقبلا فى حياتك وحياة اولادك

اهااا .... بص بقى فكرة الارتباط و الجواز و شريك العمر و الحاجات دى انا مش بفكر فيهم نهائى حالياً
ولا اعتقد انى هفكر فيهم من الاساس .. مش فقد امل ولكن الحرية افضل يا عم ههههههههه
نتكلم جد : أتمنى أن أعود أنا بتاع زمان . لان انا مش متواجد فى حياتى حالياً . يعنى اتمنى انى ارجع نضال او محمد بتاع زمان
( فى المستقبل ) مش بتاع دلوقتى
لان تقييمى لنفسى انى زمان كنت افضل بكثير . وبحاول اتحسن فى كل حاجة
.................................................
نيجى لتاج الواجب الى مش فاهمه عن جد

أذكر اسم من طلب منك حل هذا الواجب

عاشقة الفردوس

أذكر القوانين المتعلقة بهذا الواجب

مش لما اعرف الواجب ابقى اعرف قوانينه
ههههههههه

تحدث عن ستة أسرار قد لا يكتشفها من يقابلك للمرة الأولى.
والله بما ان مافيش اسرار فى حياتى فيبقى هخليها ست اشياء

1_ عصبى جداً برغم انى فى نفس الوقت هادى اوى

2_ هغشها من عاشقة الفردوس :
عندى 3 اخوات بنات وانا ولد وحيد وواحدة فيهم اكبر منى
حاصلة على بكالوريوس تربية - وواحدة أصغر منى بسنة الا 16 يوم بكالوريوس دراسات تعاونية ( تجارة)
والصغنتوتة خالص سنة اولى كلية أثار جامعة القاهرة
3_ بسمع اكثر من ما بتكلم
4_ مش بعرف أكره حد ولو حتى كنا متخانقين
5_ بعشق فيلم الكارتون ( lion king)
6_نفسى ابقى صحفى مختلف او مميز بشىء معين وبصراحة عايز منكم انكم تدعولى اوى اوى

حول هذا الواجب إلى ستة مدونين، وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم في موضوعك.
بصراحة انا عندى زهايمر جاااامد اوى فعلشان ماانساش حد
التاج ده لكل الى هيعلق .. وما بعتقد انهم هيجيبوا ستة يعنى
ههههههههههههههههه
......................................
تاج الشباب ... مانظرتك للبنات ذات الملابس المخالفة للإسلام؟

بدعيلهم ولنفسى من قبلهم بالهداية ومش بالضرورة تكون البنت الى لابسة قصير مثلاً وحشة او ما شابه
بالعكس انت لو دورت هتلاقيها انها تملك قلب طاهر بس ما كانتش عارفة الطريق الصحيح

هل تحكم على اي بنت بمجرد النظر الي لبسها ؟ وماهو معنى الاحتشام عندك ؟
لا طبعاً ما بخدش النظر كحكم لان فيه الى اتربوا على كدة فمش بيحسوا انهم بيعملوا حاجة غلط
وفى رأيى ان البنات دى مظلومة و محتاجة لتوعية صحيحة . صحيحة . صحيحة .
معنى الاحتشام : انها تكون ذات اخلاق حميدة قبل ان ترتدى ملابس محترمة
بمعنى انى مش محتاج لمزيد ممن يشوهون صورة الاسلام تحت اى ستار كان (الحجاب)
بسبب ضياع اخلاقهم
اتمنى انها تكون واصلة .

هل لحشمة الملابس دور في احترام الفتاة ام انها قناع زائف لدى بعض البنات؟

قناع زائف ما نقدرش ننكر لكتيييييير من الفتيات الى اتصادف وقابلت بعض منهم كتييييير
ولكن برده فيه كتير من خيرة البنات الى محتشمين بملابسهم... وباخلاقهم و تصرفاتهم قبل ملابسهم

مامدى تاثير اصدقائك على طباعك وشخصيتك؟

مش كبير او منعدم

أترى ان الغزو الفكرى أحد الاسباب التى ادت الى هذا الوضع؟
هو عامل من عوامل كتير بس فى رأى الشخصى ان كل واحد فيه عقل يقدر يحكم على الحاجة هل هى مفيدة ولا ضارة هتناسبنى ولا لا
لكن الى ملاحظه دلوقتى اننا بناخد اى حاجة فى اى حاجة بناطيل مقطعة على هاف باديهات واعتقد انها حتى مش هاف كمان
ده حتى البنطلون الساقط الى طلع فى الغرب للشواذ علشان يعلموا نفسيهم بيه ويعرفوا بعضهم .. بعض الشباب المصرين فرحانيين اوى بيه ومش عايز اكمل ...

هل تدخل اسرتك في انتقاء ملابسك يضايقك ويقلل من شأنك ويسلبك حريتك الشخصية؟
بالعكس انا مش بحب الراى الفردى, بحب المشاركة ولو انى فى احيان كتيرة فى الاخر بجيب الى انا عايزه برده هههههههههههههه
حتى لو قالولى عليه وحش , وبحب جداً أنزل اشترى مع والدتى وبصراحة مش بحب انى انزل مع والدى نهائى
وساعات بنزل لوحدى .!

وفى النهاية أعزائى القارئين أشكركم بالنيابة عن فريق عمل البرنامج و اتمنى ان تكون التاجات قد ساهمت فى تحديد بعض من السمات الشخصية للكاتب
و التاجات تمرر لكل من يعلق .. شكراً
والصورة دى هدية منى ليكم لاقيتها على الانترنت وعجبتنى

NIDAAL

22 comments:

بنت الصالحين said...

متوج مره واحده


اجابات كويسه ماشاء الله

وربنا يخليلك اخواتك البنات
يابختك باخوواتك البنات ربنا يخليهوملك

امامن ناحيه الالتزام والاحتشام

فالنقطه دي انا مختلفه او مش مختلفه يعني ممكن اقولك كلام يكمل كلامك


بس معلش الكيبورد زفت هغيرها واكمل التعليق

عصفور المدينة said...

ربنا يحقق لك كل أحلامك ويسعدك ويرزقك السكينة يا محمد

Unknown said...

دماغ حزن بس علي خفيف ... ههههههههههه

بجد موتتني من الضحك

إجاباتك منطقية

و بحييك عليها

انت دماااااااغ يا نضال ربنا يخليك للشعب يابني :)


ياسميـن

نوته و قلم

مصــــري said...

نضــــــــــال

طبعاً أنا قابلتك مرة واحدة
لكن سيادتك كده عرفتني بك اكتر واكتر.

أنا سعيد جدا اني قابلتك.

بس انا بشكك في حته عصبي دي.
أنت هادي جدااااااااااااا

ربنا يوفقك
أنت رجل...بالمعني الحقيقي

تحياتي
أسامة

NIDAAL .R said...

عاشقة الفردوس
ربنا يكرمك و منتظر باقى التعليق علشان اعرف اعلق انا كمان .. منتظر
ربنا يبارك فيكى
..............
استاذنا / عصفور المدينة
ااهاا ... حضرتك وحشتنى اوى و الله ووحشتنى تعليقاتك المختصرة جداً بس الى فى نفس الوقت معبرة جداً .... اللهم آآآمين

NIDAAL .R said...

عاقلة فى ارض الجنون :
او ملكة ارض الاحزان كما احب ان اناديكى
او ياسو .. هههههه مش عارف ليه المدونة دى الوحيدة الى علمت فى دماغى من وسط مدوناتك هل لانها الاولى ؟ مش عارف
وشكراً على الاطراء الجميل اوى ده بس ما بعتقد انى بستحقه .
دمتى بالف خير يا ملكة الاحزان المودرن
ههههههههههههه

NIDAAL .R said...

مصرى :
انا سعيد أكتر بمقابلتك و الحديث معك
و بالنسبة لانك بتشك فى حتة عصبى دى فانت شفت الوش الهادى الراسى .. لكن لما الدنيا بتغيم و ينزل المطر ويومض البرق ويصيح الرعد .. بتحول وببقى انسان تانى
هههههههههههه.. لا بجد ما فيش حد لسة شاف ولا هتشوفوه بامر الله الوش التانى الى ما بيشفش .. اصله اعمى
وشكراً لذوقك يا جميل
تحياتى ليك
نضال

Unknown said...

هههههههههههههه أرض الأحزان المودرن ..هههههه هو انت ميتبلش في بقك فولة أبدا ؟؟؟

طب بس بس عشان مقولش علي كل حاجه و افتش الاسرار الخفيه :)

ههههههههههههه

بس علي فكره انت تستحق الكلام ده

بس هو انا قلت الكلام ده اصلا :):)

هههههههههه
لا بتكلم جد

ربنا يكرمك يا نضال
و ياللا بقي زقطط

تعليقين لياسو في موضوع واحد

:)

ياللا بقي سلام

ياسميـن

NIDAAL .R said...

عاقلة فى ارض الجنون
انا بقى هفشى السر الكبيييير الى بقالى 43 سنة مخبيه على البلوجرية
ياسو عملت مدونة جديدة يا جدعاااااااااوواااااوواااااان
www.noteandpen.blogspot.com
وده اللينك وهو ده الحزن المودرن بجد
ولازم ازقطط مين أدى...اه
هيد آند شولدرز
اتنين فى واحد على رايك
ههههههههههه

ميرا ( وومن ) said...

نضال
انا مش من اول ستة الحمد لله نفدت من التتويج اصلي بحب بنس الشعر أكتر
هههههههههههههههههه
وبعدين اه انا بعقل راجل وهارشاكم وفهماكم كويس جاسوس يعني

بالنوسبة لكوليكشن التيجان ده فمشاء الله اجابتك حلوة وتلقائية وخلتنا نعرف نضال اكتر خصوصا انه بيسمع اكتر ما بيتكلم
تقبل خالص تحياتي

ميرا ( وومن ) said...

اه نسيت اقولك حدد الزمان والمكان لأرض المعركة
وهاندق طبول الحرب وسمعني مارش عسكري
سلام

NIDAAL .R said...

وومن
اولاً احب أطمن سيادتك بانك متوجة رقم اربعة .. لان عاشقة الفردوس هى الى ممرره التاجين و برده انتى المتوجة رقم خمسة فى تاج الاحلام .. وانتى بتحسبى الكومنتس بتاعتى ولا ايه ؟
وبعدين انتى يتضحكى عليهم و تقوليلهم بعقل رجل و عدناها مش مشكلة
لكن هتيجى بقى تعلنى الحرب على الرجالة
أذن هى الحرب .. ههههههههههه
و الى انتى ما تعرفهوش انى لما بحاول اتكلم اكثر من اللازم علشان الى معايا مايزهقش و مايحسش انه بيتكلم من جانب واحد...... بتهرش برده وببقى عامل زى التايه
هههههههههههههه
تحياتى
نضال ..

Empress appy said...

عارف يا نضال احلى حاجه بجد انت جاوبت عليها
موضوع تاج الشباب ونظرتك للبنت
يخرب بيت اللى يزعلك يا اخى دا انا هضربهم بجد لانك طلعت بتفهم اكتر بكتير من ناس مدعيه الفهم

بنت الصالحين said...

انها تكون ذات اخلاق حميدة قبل ان ترتدى ملابس محترمة
بمعنى انى مش محتاج لمزيد ممن يشوهون صورة الاسلام تحت اى ستار كان (الحجاب)
بسبب ضياع اخلاقهم



الحجاب ازاي يكونسبب في ضياع اخلاق اي حد

مش فاهمه النقطه دي



كنت بس عايزة اوضح نقطه معينه
يمكنمش بس ردا علي ردك الهادي والبسيط واللي يجب احترامه


اولا الحجاب فررررررررررررررررض من رب العالمين


يعني مينفعش واحد او واحده تيجي تقول


لا لازم اقتنع او اهم حاجه اخلاقي

الاخلاق اصلا لازم تكون زي ماربنا امرنا
الاخلاق لازم تكون ع القران والسنه ومامشي عليه الصالحين من الخلفاء ومن بعدهم


يعني اقصد علشان محدش يتوه مني


ان الحجاب فرض غصب ومش عايزين حتي اللي مننا يتكلم ويقول لازم اخلاق


طبيعي الاخلاق لازم تكون متظبطه وبتظبط فيها من اول مالطفل يبتدي يفهم هو ايه ماما هو ايه بابا


ومش علشان واحده محجبه او اتنين محجبات (اقصد الحجاب الشرعي) معلش علشان فيه ناس بتفتكر ان فيه ناس محجبه وهما لايمتو للحجاب بصله
وطبعا اكيد فاهم قصدي

يبقي نعمم
لا طبعا


الاصل في الاسلام ان الحجاب فرررض
اما الاخلاق دي بقي بنلاقي ان فيه ناس اخلاق ومش محجبات (بس مش كتير
وفيه ناس تانيه مش محجبه ومش محترمه دي تبقي خلل تربيه ومعرفه بالدين
اما ترك الحجاب او ارتداؤه ده فرض فرضه رب العالمين تحاسب بتركه وتثاب بفعله


ياريت يكون كلامي وصل


جزاك الله خيرا

اسفه للتاخير

NIDAAL .R said...

آآآآآبى
ههههههههههههههههههههههه
ده من بعض ما عندكم
وانا قولت الحقيقة الواقعة .. ان لازم الواحدة قبل ما تفكر تلبس محتشمة او لا
تفكر هى اخلاقها كويسة ولا لا .. وهل هتسىء للزى الى هى لابساه .. سواء مسلمة او غير مسلمة.. زهقت من اصحاب الادعائات و الله يا آآآبى .. كترووووووا اوى

NIDAAL .R said...

عاشقة الفردوس
هل تتخيلى انى ممكن فى يوم من الايام أقصد فى كلامى الحجاب عن انه سبب فى ضياع الاخلاق ؟
انا خده كتشبيه وانا حاطط الكلمة بين قوسين.. كتوضيح مثلاً
بالعكس ده هو الى عامل زى السد .. مانع ينقح على الى لابساه لو جت تعمل اى حاجة غلط ..مثلاً يعنى
انا كل الى اقصده ان فيه مش محجبات ..لا..دول منقبات كمان وبيعملوا حاجات فظيعة غنية عن التعريف ..
وانا طبعاً عارف كويس جداً ان الحجاب فرض مافيش مجال فيه للحوار .. لكن انا مش عايز واحدة مش لابسة الحجاب تكون بتفكر تلبس الحجاب و تشوف نموذج سىء مستخبي ورا الحجاب فتنفر من الفكرة اساساً ..
ولكن ده برده مش معناه ان المنتقبات او المحجبات كلهم كدة .. بالعكس ..انا 90% من أهلى و أقربائى منتقبات
انا رأى بصرف النظر عن وجوب الحجاب
اننا لازم نقوى الاخلاق لتكون اساس الحجاب ..
و الاخلاق دى الى حثنا عليها ربنا وحث عليها رسولنا قبلنا .. أذ هى الاساس
اتمنى ان وجهة نظرى تكون وصلت
وانا تنقطع ايدى مليون مرة قبل ما اكتب اى حاجة مسيئة للحجاب

بنت الصالحين said...

ليه كده بس ياعم نضال

استغفر الله العظيم

طيب اغفرلي اسائتي وان كانت من غير قصد

انا قولتلك في التعليق الاول
اني هعلق مجرد تكملمه لكلامك


ممكن اقولك كلام يكمل كلامك

ده اللي انا قلته بالحرف

برده خد بالكمن الحته دي

هاخد كوبي لكلامك وهرد عليه ماشي؟



كل الى اقصده ان فيه مش محجبات ..لا..دول منقبات كمان وبيعملوا حاجات فظيعة غنية عن التعريف ..



طبعا عارفه بس اللي تعرفه ان اللي بيعملو الحاجات الفظيعه دول قله لاتتعدي الواحد من ميه في الميه

وكتيير من اللي بيعملو كده بيبقوا اصلا غير منتقبات بس بيتستروا

يبقي مش المنقابت اللي بتعمل كده






لكن انا مش عايز واحدة مش لابسة الحجاب تكون بتفكر تلبس الحجاب و تشوف نموذج سىء مستخبي ورا الحجاب فتنفر من الفكرة اساساً ..



وهي تتبع البنت السيئه او الكويسه ليه
هو الولايه لمين للهورسوله ولا للناس


والرسول قال
لايكن احدكم امعه ان احسن الناس احسن وان اساءو اساء


فاهمني
كله بيتحاسب علي عمله

اه طبعا اللي بتعمل الصح وواحده اتبعتها دي هتاخد علي اللي اتبعتها ثواب لانها
كانت قدوه حسنه





انا رأى بصرف النظر عن وجوب الحجاب
اننا لازم نقوى الاخلاق لتكون اساس الحجاب ..
و الاخلاق دى الى حثنا عليها ربنا وحث عليها رسولنا قبلنا .. أذ هى الاساس




الاخلاق غير مرتبط بالحجاب

اذ ان الله تعالي عندما انزل ايه الحجاب لم يخصص
وقال المؤمنون المتقون بل كانت دعوه للمسلمات جميعا علي حد سووااااااااء


الاخلاق تربيه واتباع لاوامر الله ورسوله
اما الحجاب فرض علي كل مسلمه


بعد الشر عليك

اغفرلي اسائتي وعدم توضيحي

NIDAAL .R said...

عاشقة الفردوس
اولاً انتى لم تسيئى لى . انا مش شايف حاجة انتى قولتيها غلط او فيها اى اساءة .. ولنفترض .. اختى و ما تقصدش
ثانياً : لا تعقيب على كلامك لانه صحيح مية فى المية .. ولن اكون ابلغ منك
ثالثاً : انتى برده مش واصلك انا عايز اقول ايه .. انا عارف انه لو واحدة منتقبة كطاعة لله ورسوله استحالة هتكون مش كويسة لكن انا بتكلم عن الى بياخدوا سواء الحجاب او النقاب كستار . بس
رابعاً : لو خلينا نفسينا واقعيين شوية
وفى الى بيحصل انه دلوقتى قلة اوى الى ممكن تعمل الى بتقولى عليه بالنسبة لان كل واحد مسئول عن اعماله وان هي لما بتلبس الحجاب بيكون ارضاء لله ورسوله وده الصحيح ولكن فى امثلة كتيييييييير اوى على ناس كانوا بيفكروا يلبسوا الحجاب ولكن لما قابلوا نماذج اسائت للحجاب تراجعوا و مجاش فى هنهم بقى انهم لما هيلبسوا الحجاب هيبقى لله مش للناس
وهى دى الحقيقة الواقعة دلوقتى للاسف

خامساً : اغفر لك لو انتى اسائتى لى ..
ربنا يبارك فيكى
تحياتى
نضال

بنت الصالحين said...

انا بتكلم عن الى بياخدوا سواء الحجاب او النقاب كستار


بلاش الجمله دي بالله عليك يانضال

الستائر كتييييييره
واتفقنا ان مش المنتقبه هي اللي بتعمل كده
فيه متبرجاتو مش محجبات اصلا بتلجا للنقاب علشان تتسر يعني مش المنتقبه



يانضال انا بكلمك زي اخي بالظبط
بلاش انت كمان تقول الجمله دي


لان الاصل في المسلم حسن الظن مهما كانت الظروف او الاحوال


احسن الظن وماتقولش الجمله دي

لان للاسف فيه ناس بتولع في النار وبتستخدم التكنولوجيا وان كلواحد دلوقتي بقي يتكلم زي ماهو عايز يتكلم يشوه في الاسلام


احسن الظن وانا عارفه انك بتحسن الظن



انا قولت اغفرلي اسائتي اما دعيت علي نفسك

ماتدعيش علي نفسك تاني مش احنا اللي ندعي علي نفسنا


شوفت هربت ازاي
:)))

NIDAAL .R said...

عاشقة الفردوس
خلاص ..انا فعلاً لا اقصد المحجبات بجد ولكن المحجبات الاسبانيش . على حد علمى او المحجبات تيك اواى.. التغيير حلو برده
ههههههههههههههه
وفعلاً الستائر كتيرة .. وهية الحاجة الوحيدة الى لسة متاحة لشعبنا ..ولسة ما غليتش ..هههههههههه
انا عارف اننا ما اتعملناش مع بعض قبل كدة وجه لوجه لكنى متأكد انك حافظة نضال
ليه الاحساس ده مش عارف بس عارف انك عارفة انى مش بسئ الظن .. وكلامك على راسى من فوق .. لا نقاش فيه
و عرفتى تهربى فعلاً : ما اشتغلتيش ليه فى السلك الدبوماسى كان زمانك حليتى كل مشاكل العالم .. و بالدبلوماسية
هههههههههههههه
ربنا يكرمك و يبارك فيكى و يغفر لك ما تقدم من ذنبك و ما تأخر
اللهم آآآمين
دمتى بالف خير

Unknown said...

نضال مش عارف ليه كنت متوقع اجاباتك يعنى مش غريبة
يالا ربنا يوفقك

اشوفك على خير وعلى تليفونات بقى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
اسجل اعجابي بحوارك مع حبيبتي عاشقة الفردوس
بارك الله فيك ونفع الله بك
اجابات جميلة ومن القلب
تحياتي