palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Thursday, April 16, 2009

انا مخنوق .. لأنى فاشل :D


مش عارف أبتدى منين وأنتهى فين .. كل إلي أعرفه انى تراجعت

تراجع مخيف .. عارف لما تكون فى قمة حماسك .. وبعدين تحس أن أداءك بيقل ويقل ويقل

وانت عمال بتدور علي السبب علشان تلحق المصيبة الى انت فيها ..

وفى نفس الوقت التراجع مستمر و أداءك فى الهابط يوم عن يوم .

حاجة كدة عاملة زى المقولة بتاعت .. ان الوصول للقمة مش صعب .. لكن الصعب هو انك

تحافظ عليها .

حاجة زى كدة يعنى

طب ده انا فاكر مرة .. انى كنت فى شغل ما .. واتقال ان عددنا كتر وهنتصفى على حسب الأحسن

وانا كنت فرحان جداً بالشغل ده وبحبه او بعشقه بمعنى أصح لغاية ما انا وهو بقينا اتنين فى واحد

تخيلوا انى ركزت فيه لدرجة انى حلمت ان حد بيدبحنى بسببه .

لدرجة انى ماصدقتش نفسي انى قدرت أركز التركيز الى يوصلنى للمرحلة دى

وربنا ستر وماكنتش من ضمن الى أتصفوا .. وبيتهيألي مافيش حد أتصفى من الأساس .. وأعتقد انه كان أختبار

او أستفزاز للقدرات .

بعدها بفترة قصيرة ربنا كرمنى فى نفس الشغل ببوزيشن ثابت مع ناس ما أعتقدش أنى ممكن ألاقي زيهم مرة تانية .. ناس

بتنصحك

بتوجهك

بتعلمك

وراعوا ان البوزيشن بتاعك الجديد ما يأثرش على شغلك الى انت بتحب تعمله أساساً

وفروا لك كل ما تحتاج

ومش مستنين منك حتى كلمة شكراً

..

وبعد كل ده

بقيت مهمل عن طريق تركيزك في حاجات تانية هايفة وأبعد ما تكون عن نطاق عملك

أهملت حتى فى شغلك الى انت بتحبه في الأساس

..

عارفين

الإعتراف بالخطأ دايماً مفيد وكويس

بس لو واحد بعتذر وبكرر

هو ده الخطأ الحقيقى .. وخاصة انه نال العديد من الفرص

ولازمله قرصة جامدة تفوقه

فهل يستحق ان يكون فى ذلك المكان .. وهل يستحق الناس دول ؟

هل يستحق فرصة تانية؟ ولا يكتفي بالفرص الى ضاعت ؟؟؟

هل يستحق المواصلة ؟

..

مع العلم أنه أنسان فشل حتى فى الحاجة الى حبها .. وسعي دايماً وراها .

ولما جتله .. راح هو رماها .

نتوقع ايه من أنسان فشل وفى أيه ... فى حاجة هو حبها

...............


انا عن نفسي بقى

كنت بفكر اتوقف عن الكتابة بجميع أنواعها سواء كصحافة

او كتدوين او أى نوع من الكتابة عامة

لأنى أكتشفت انى فاشل زى أخونا الى فوق ده .


وأعتقد ان ده الغالب .


أشوفكم .. مش قريب

سلام .

10 comments:

عصفور المدينة said...

تمام كدة المصارحة مع النفس ووضع اليد على المشكلة بداية الحل
انت كدة يا محمد في الاتجاه الصحيح

محمد حمدي said...

مصارحتك لنفسك دى هى اكبر دليل انك مش فاشل

وابقى قابلنى لو قدرت تبطل كتابه

Empress appy said...

ابقى قابلنى اذا بطلت يا نضال

بنت الصالحين said...

ممممم حلو جدا

مفيش فاشل بيشوف نفسه فاشل ده اول حاجه

يعني طالما انت بتقول علي نفسك فاشل يبقي الحمد لله احنا متطمنين انك ناجح وناجح جدا

المشكلة اللي عندك هي عبارة عن انك عايز الاحسن
عايز تكون افضل ودي حاجة في حد ذاتها رائعه

خصوصا انك مش من النوع الاناني او اللي بيحب يتنافس منافسات غير شريفه


وطالما عايز تكون الاحسن هتكون ان شاء الله الاحسن


اللي حصلك ده عادي جدا ووارد اوي اوي

وياما حصلتلي كتيييير وفي حاجات كنت بقول علي نفسي مبدعة فيها (هي فين دي بلا خيبة)

بس حصلت


وعملت زيك كده وقلت انا مش نافعه في حاجه



بس يمكن محتاج راحة

غير جو
حتي لو مش هتسافر

خد اجازة من شغلك كله وروح لقرايبك كلهم

روح دار ايتام
روح البحر


لازم تطلع في يوم من كل الروتينيات اللي انت فيها



جرب ومستنيه اشوف نضال المناضل : )

بسمـــة مســـــلّم said...

السلام عليكم ازيك يا نضال انت مستحيل تبقى فاشل لان اسمك لوحده امل وتحدى لناس كتير فمابالك الكيان نفسه واعترافك بالفشل اول خطوات النجاح هوا بس مجرد احباط زى شوية تراب غطوا اجمل تمثال لو نفخت بس حيطيروا وانا دايما بقول لنفسى لما احس باليأس مادام فيا نبض لازم اشتغل واعمل ليس لمجرد حب المهنة ولكن لانه دورى الذى رشحنى له الله تعالى اتمنالك التوفيق

جنّي said...

السلام عليكم

بالطبع الموازنات مطلوبة وكذلك الاولويات .. وكما ان هناك مهم فهناك اهم .. او هكذا قالوا
وكما قال عصفور المدينة انت في الاتجاه الصح

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

لاء انتا مش فاشل
وكويس انك بتحاسب وتصارح نفسك كدة دايما
ودة دليل انك مش فاشل يبنى
وبلاش احباط بقه هو انا نقصاك
وياريت متبطلش كتابة
لانك انتا الخسران الواحيد لانك لما بتكتب
بجد بتستفاد وبترخج طاقة جواك
وكفايه انى انا بنفسى باجى ازورك
مش عايزة اشوفك مدايق كدة تانى

مهندس مصري بيحب مصر said...

ايه يا بني هو علشان البديل بقت إسبوعية تعمل في نفسك كده

انت صعب جداً تكون فاشل
و عايز اقابلك لما انزل القاهرة الخميس الجاي
ضبط مع الصباغ و لازم اشوفك يا حبيبي يا غالي

:)

micheal said...

قلبت عليا المواجع..عملت زيك قبل كده كتير وقلت حبطل ومقدرتش مع العلم أني لسه حالي زي ما أنا إن لم يكن أسوأ
الجرح واحد يا صاحبي ويا رب يجي اليوم اللي نوصل فيه
تحياتي

بلاش فضايح said...

اوك صارح نفسك علشان تعرف هتعمل ايه
مش تصارح نفسك علشان تنطوى على نفسك اكتر وتحسس نفسك بالفشل
على فكرة كل متزود فى نفسك الاحساس بالفشل كل مازاد احباطك ودة هيأدى لخمول جسدى هتلاقى نفسك طول اليوم حزين على انك فاشل وبالتالى مش قادر تشتغل وهتتخلى عن أهدافك

لازم لازم تخلى المصارحة دى تقويك مش تضعفك
وبعدين كل المميزين والمتفوقين بيكون عندهم الخوف دة وهو طبيعى بس متخلهوش يزيد عندك

وربنا يوفقك ويكرمك