palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Wednesday, March 4, 2009

منافقة الصحراء_ بتستفزينى ليه من الأول

طبعاً انتوا عارفين انى من ساعة ما دخلت عالم التدوين
وأنا لا أستخدم صفحات المدونات فى تصفية حسابات شخصية مع أى كائن كان
وبصفيها على طريقتى بعيداً عن صفحات المدونة
ولكن لما توصل لغاية أن فيه بنى آدم يتجرا ويشتم أمى
ده تبقى ليلة أهله سوداء ..
بس برده انا هفضل فاكر أنى متربى كويس جداً وعارف الأصول كويس حتى لو تعارضت مع الحاجة الى بتمناها
وبرده انا لسة فاكر انى مش متربى فى الشارع ولا ان انا بيئة
وبدعى انى مش كدة .
يعنى من الآخر .. الحاجات دى كلها ليها ناسها والحمد لله انا مش واحد منهم ولله الفضل .

انتوا عمركم شوفتونى بشتم حد .. او قليت ادبى على حد سواء فى مدونتى او خارجها

الحكاية وما فيها
.


أن قطة الصحراء انا ماسك نفسى عنها من زمن فات .. وقولت دى عدت مرحلة الحوار ولو حتى ماعدتش انا غير مؤهل

وتجنبت الخوض معاها فى اى حديث حتى انى ماعلقتش عندها قبل كد

و ولا دخلت عندها ألا مرة واحدة


لكنى دخلت عندها .. من كام يوم ولاقيت البوست الأول .. قناة الحافظ تستعين بمنقبات

و البوست التانى كان عن مظاهرات يوم الطالب العالمى

وعمالة نابحة حسها وبتقول بصوا الأخوان بيخربوا والاخوان بيدمروا وكدة

دخلت رديت عليها وده فى البوست بتاع قناة الحافظ وقولتلها

فيما معناه ...
أن المظاهرة دى انا كنت بغطيها و الى كان مشترك فيها مش أخوان بس
لكن كان فيه أشتراكيين ثوريين و شيوعين و مجموعة من الغد

و الجبهة وحركة كفاية و 6 ابريل و ناس مستقلين

ردت عليا بأستهجان وأستهزاء واضح وقالت ..
انى لو ماكنتش بسمع أخلى حد يسمع الفيديو ويكتبهولى يمكن افهم
وده انا اعتبرته انه غلط فيا
( وكل له حسابه لوحده ) ولا ايه؟

رديت على كلامها فى كومنت و قولتلها فى وسط واخر الكومنت انها مايغرهاش شكلى

وانى قليل الادب عند الحاجة
وقولتلها نتكلم باحترام متبادل احسن بعيداً عن اى شىء يخص الدين
..
وعينك ماتشوف ألا النور
رصيت لى رصة شتايم وقباحة و سفالة و بذائة محترمة
ما اتوقعهاش من الى بتسرح الأطفال الشحاتين

روحت بعتلها .. رصة معلومات عنها و عن مدى نفاقها

وبصراحة شتمت كام شتيمة بس يعتبروا فرافيرى اوى
الى هما .. زبالة ووقحة وحقيرة ومعفنة وسافلة و عاهرة
( انا بوصف يا جماعة الى حصل _ لكن مش بشتم ) ومش عايز اشتم و أياك أياك أياك حد منكم يتعرضلها فى مدونتى باى لفظ خارج
روحوا مدونتها اعملوا الى تعملوه بس عندى ماحدش يشتم حد

رديت برصة تانية ومانشرتش الكومنت
المهم بقى : انى عامل الكلام ده كله وبعد فراغ صبرى علشان اوريلكم انها منافقة و مناقضة لنفسها ولكلامها فى حقيقتها وواقعها

ومش هقول غير حاجة واحدة من مئات الحاجات الى عارفها عنها
الى هتبين انها منافقة

قطة الصحراء _ أزاى أنتى محجبة وفى نفس الوقت بتكتبى وبتشتمى الحجاب ؟

قطة الصحراء
_ هل لما بتفضلى لابسة الحجاب و لما بتيجى القاهرة بتخلعيه من على راسك .. مش ده يعتبر كدب ونفاق و تبقى انتى كدة بوشين ؟


اهلك مش عارفين حكاية انك بتشتمى فى النقاب و الحجاب _ وألا كان ممن هو محجب ومنقب فى اهلك هم الاولى بانك تنصحيهم وتقدمى لهم التوعية من وجهة نظرك !!

واذا دخلتى .. أذا .. ما تحاوليش تنكرى لأنى عارفهم واذا حبيتى أقولك مين المنقب باسمه ومين المحجب باسمه


وبرده ما تحاوليش تنكرى أرتدائك للحجاب .. لأنى معايا صورة ليكى وانتى محجبة
وجاتنى صور ليكى من يومين وانتى فى بلدكم ومحجبة .

قشطة .. .. قشطة

اما بقى عن شتيمتك لأمى .. فدى بقى حكاية تانية خالص
هتعرفي عقابها وخلال ايام ان شاء الله
وانتى عارفة ان الكلام الى انا قولته ده كمعلومات عنك
مايجيش سطرين فى كمية المعلومات الى بعتها ليكى ومانشرتيهاش
وحذرتك قبلها انك اوعى تغلطى معايا

وانى مش بتاع كلام وبتاع فعل بس
وخلى بالك .. المعلومات دى مش هى العقاب
العقاب الحقيقى جاى فى السكة
وأنا برده علشان عارف الأصول كويس جداً
مش هنشر معلومات من شأنها فضيحتك
وانتى عارفة ايه بالظبط الى يفضح فيها

العقاب جاااااااااااااااااااااااااااااااااااى
وقولتلك اوعى تغلطى معايا
لـتـنــــــــــد مــــــــــــي
وهتندمي

........................

رجاء خاص لأى حد هيعلق من الناس المحترمين
ماحدش يغلط باى لفظ لو سمحت .. سواء عليا او عليها
هتتكلموا باحترام _وطبعاً انا عارف انكم محترمين خلقة_ فى أطار الموضوع اوكى
ال شايف انه مش هيقدر يمسك نفسه ما يعلقش
وألا هضطر لحذف الكومنت

وربنا يهدى الجميع


15 comments:

اسماء عوني said...

هو ايه الحكايه
انا ده تاني موضوع اقراه في اسبوع عن المدونه دي
الحقيقه انا ماعرفهاش ومادخلتش في مدونتها قبل كده
انا قريت بوستات عند واحد اسمه احساس لسه حي
واختلافه مع زيكا عليها
والردود والرغي
فعلا موضوع مثير للجدل
لكن واضح انه بدا ياخد اطار تاني
فعلا لو كلامك صح
يبقي حاجه غريبه
ولو كلامك غلط تبقي حاجه اغرب
مش هاقدر ادي راي في الموضوع للاسف لاني ماعرفهاش
وماعرفش بدايات الاختلاف بينكم

NIDAAL .R said...

أسماء عوني

الأختلاف بيننا او سبب المشكلة هو انى دخلت بقولها وبوضحلها ان مش الأخوان بس الى كانوا فى المظاهرة
راحت اتكمت باسلوب غير لائق فى كومنت و بعدين رصت شوية شتائم
هو ده بداية الأختلاف
مع العلم انى ما كلمتهاش فى نقطة لا النقاب ولا الحجاب علشان انا عارف موقفها من زمان وكل واحد حر فيما يعتقد وفيما يفكر

لكن لما اكون بوضحلها حاجة انا كنت شاهد عليها وتروح شاتمة
ده الى مش ممكن ابداً.

شكراً على زيارتك يا سمسم

NIDAAL .R said...

و بالنسبة لموقف احساس لسة حى من زيكا
بصراحة انا مش فاهم ليه

يعنى كل واحد ليه حرية انه يختار يدخل عند ده او ده
او حتى يعتقد فيما يعتقد فيه الاخر

فأنا بصراحة ضد المدونة الى هو عملها مخصوص ليها
مش حباً فيها
لكن لأن بجد دى بتعملها زخم وسط المدونات وهى المستفيدة فى الاخر

بس فى الاول و الاخر
زيكا وأحساس لسة حى
وكلنا كلنا
ممكن نزعل من بعض ايوة لكن احنا اخوات فى الاول و الاخر

NIDAAL .R said...

أسماء
انا لو مش متأكد من الى بقوله مش بنشره أساساً

عبدالرحمن فارس said...

انا متضامن معاك يا مواطن
ضد عا... الصحراء
اديني مشتمتش اهو

وكان ليها صوره على الفيس بوك بشعرها
المشكله يا مواطن

كل دا على ايه مش عارف

........
.......
......
.....
....
...
..
.

يلا ولو عايز حاجه في الموضوع دا ابقى قولي

مصــــري said...

نضال

أولا كيف حالك؟
ثانياً

المدونة المذكورة دي كل همها مهاجمة كل ما يحمل لفظ ديني.
كان لي رد علي أحد الموضوعات لديها التي تهاجم الشيخ زغلول النجار.
وبرغم اختلافي مع الشيخ في بعض النقاط الا انها لم تحترم سنه ولا علمه وهاجمته بوقاحة شديدة لا تليق بعلم الشيخ.

وكان ردها علي بنرفزة وقليل من كروت الارهاب تمهيداً للسب.
فرديت رد يبدو أنه أفحهما لدرجة انها لم تنشره.

المهم ياسيدي
أكيد الأمر يستاهل نرفزتك دي.
بس أنا بانصحك بعدم التمادي.
لا لشئ سوي انك أكبر من الكلام ده

طمني عليك
أسامة

مهندس مصري بيحب مصر said...

طبعاً إنت عارف موقفي من البت دي من زمان
من ساعة ما شتمتني و شتمت مدونتي في قلب مدونتي بدون سبب و لمجرد الإختلاف في الرأي
و من ساعتها و انا مقاطعها و مش بأدخل مدونتها
و كانت ساعتها لسه ما إتجننتش و إشتغلت شتيمة في النقاب و اللحية و الإخوان و حماس و السلفيين و كل ما يمت للدين بصلة

بعدها بدأ شغل قلة الادب بتاعها ده

ثم مين قال إنها مش محجبة
ما هي محجبة و أنا لما قابلتها في معرض الكتاب اللي قبل اللي فات لو فاكر
يوم ما قابلتك أول مرة
قابلناها بالصدفة يومها و مشيت بسرعة و كانت محجبة
هو صحيح حجاب أونطة بس الإسم إنها محجبة
هي خلعت الحجاب و لا إيه ؟
يا عالم ممكن تخلع بعده الإسلام مين عارف


بص يا بني المثل بيقول إن طلع العيب من أهل العيب ما يبقاش عيب

و دي ما سابتش حد محترم من المدونين غير و شتمته و قلت أدبها عليه
و بعضهم كان من أعز أصدقاءها
و لو قلنا أساميهم يبقى اللستة حتكون طويلة قوي

و إنت ممكن ترفع عليها قضية سب و قذف و تمرمطها في المحاكم و القانون في صفك

و أي تصرف تتخذه ضدها أنا معاك فيه

مهندس مصري بيحب مصر said...

تصدق بالله بعد ما رحت و شفت شتايمها ليك
اتنرفزت
حلال فيها بقى أي حاجة تتعمل فيها
و يكون جزاء من جنس العمل
أستغفر الله العظيم
البت دي جايبة كمية الغل الإسود ده منين؟

NIDAAL .R said...

سيادة الرئيس القيادى البارز
عبد الرحمن فارس

المشكلة انها مش بشعرها اساساً .. وعمالة بتشتم فى الحجاب
طب ليه .. ما تعرفش
وعلى ايه ...
فشششششششششششششششششششششش

شايلينك للتقيلة يا سيادة الرئيس

بس معونة الشتا لسة ماوصلتش
ممكن تكلملنا حد من المسؤولين بس

NIDAAL .R said...

اسامة مصري :
انا تما الحمد لله
كيفك أنت ؟
واحشنى جداً والله .. مش ناوي تظهر بقى
....

طبعاً مش هتمادى .. وده لأن العملية ماتستهلش وانا مش بحب استمر فى المعاداة

بس ده حاجة منفصلة خالص عن الى ناوي وربنا يقدرنى عليه انى أعمله ... لتخليص حق أمي

أى حاجة قبل أو بعد كدة .. ولا فى الدماغ و فى باسكت الرابش عدل .

ماتقلقش

NIDAAL .R said...

بشمهندسنا

ياريت خلعت الحجاب كانت هتتكلم وهى فعلاً واخدة الموقف ده منه و مش بتلبسه

لكن دى محسسانى انها بتعمل فتنة بين المحجبات وهى فى الأساس محجبة
وبتقلع الحجاب لما بتنزل القاهرة وتقابل احد الداعمين لموقفها .
وبتقلعوه برده فى العموم اول ما بتنزل القاهرة .. دووووغري

ولا .. ماتقولش انا حافظهم بالأزسم وكانوا غعلاً من أعز اصدقائها .. بل ان اسرارها كانت معاهم كمان

وزى ما حضرتك قولت .. ان طلع العيب من أهل العيب مايبقاش عيب لأنهم نفسهم عيب .

وأحنا اكبر من المحاكم والكلام الفاضى ده .. ما تستاهلش اروح ولو ربع مشوار علشان خاطرها

وزى ما انا قولت .. انا بعرف أصفى حساباتى كويس اوى بطرق تانية ماحدش يعرف عنها حاجة .. وماحدش لسة يعرف العبد لله .. ممكن يعمل ايه ويوصل لأيه بفضل الله .

وأديك انت ذات نفسك أستفزك الكلام و الشتيمة اومال ما بالى انا بقى .



أذاً .. أنها الحرب

تحياتى ليك يا بشمهندسنا وقربنا نشوفك بأمر الله ..
تيجى لينا بالسلامة ان شاء الله

Zika said...

نضال
ياااه يا نضال
يابني عالم التدوين ده انا من ساعة ما دخلته وانا عمال اشوف عجائب وغرائب
طبعا انا فاهم وجهة نظرك وان طبعا مش من حق حد ايا كان انه يغلط في الست الفاضله والدتك
ومن حقك تزعل بصراحه
لكن الاغرب في الموضوع ده فعلا حدوته حنان
انا للاسف ماعرفهاش شخصيا
لكن زي مانت بتقول وزي ماهو واضح انك تعرفها شخصيا وقابلتها
ومش بايدي اكدبك
لاني واثق انك مش هتنزل موضوع غير لما تكون متاكد منه
عموما . ربنا يهدي النفوس
ويهدي الجميع

ريمان said...

السلام عليكم

انا همسك نفسى حاضر اهو

اصل انا مفقوعه بصرااااااااااااحه

وده مش غريب عليها خالص

من ساعه ما دخلت التدوين وانا بشوف مشاكلها مع المدونين وانا برضه كنت علقت عندها قبل كده وكنت باخد شتايم برضه واستهزاء منها

ده كفايه بس فكرها الغريب اللى يظن اى حد يدخل مدونتها انها تعادى الاسلام

بص حضرتك

انا والله بس عشان حضرتك كتبت تنويه ان محدش يغلط

عشان كده انا مش هعرف اكمل كلامى عنها

الله يهدى


سلامى لك اخى

ولا تحزن

فلا يضرك نبح الكلاب

ميرا ( وومن ) said...

نضال

ازيك عامل ايه

صباح المعارك هي دي الحروب والا فلا

بص بالنوسبة للمدونة المذكورة فانا مقاطعه مدونتها من يوم مدونت اصلا دخلتلها كام مره ومعجبتنيش اي حاجة من كلامها وكمان التعليقات وردودها عليها

المهم ما علينا المفروض ان الإختلاف في الراي لا يفسد للود قضية

والإمام الشافعي قال رأي خطأ يحتمل الصواب ورأي الآخرين صواب يحتمل الخطأ

بس لما تلاقي حد سادد ودانه وقافل دماغه الا علي كام فكرة بس ومسيطرين عليه ولا عاوز يفهم ولا عاوز يسمع او يناقش

عدم الرد عليه وتجاهله افضل طريقة وإن كان علي الإسائة لشخصك أو لوالدتك حفظها الله

فنص الحديث واضح وهو فيما معناه يسب الرجل ابا الرجل فيسب اباه ودة ذنب طبعا

ربنا يهدي يا نضال وسيبك من المهاترات دي علشان فعلا لا دة اسلوبك ولا طريقتك ولا دماغك

سلام بقي

Anonymous said...

الأستاذ المحترم / نضال
قرأت ما كتبته من تدعى " قطة الصحراء و أنالا أفهم ما هو هذا الأسلوب القذر الذى تتحدث بهأو تتهكم من خلاله عى كل من يخالفها الرأى و هى تقول ما تقولى بدعوى حرية الرأى و تشتم و تسب كل من يخالفها . ليست هذه هى الحرية و لا الأخلاق المفترض أن تكون عليها و لك كل الحق فى ان تغضب من كل هذا السباب القذر الذى وجهته اليك و الى اى من افرا اسرتك الكريمة و فى النهاية أقول لقطة الصحراء كا أناء ينضح بما فيه . شكرا

نشوى الكاشف
صحفية مبتدئة