palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Wednesday, August 19, 2009

حاجات في حياتي .... 1


فيه حاجات كتير في ذهني الأسير .. والحاير ما بين .. فساد الوزير وصبر الفقير
المهم يا عم الأمير
هندخل في الموضوع الخطير .. فيه حاجات جوايا كتير

أولها ... مريم .. الى انا خالها :

ماكنتش حاسس باي مسئولية تجاهها حتي قبل دقائق من رؤيتي لها .. ولكن تبدلت الأمور بمجرد النظر غلي وجهها .. روحت البيت لقيت ناس جيراننا قاعدين عند مريم الجميلة .. وانا بولع علشان اشوفها .. مهو انا كنت لسة ماشوفتهاش .. كنت حاسس أنى كرهت الناس جيراننا في اللحظة دي علشان كانوا سبب في منعي من الدخول و رؤيتها .
وبعد رؤيتها .. حسيت أني لازم اكون قدوة ليها يعني ما اعملش اى حاجة غلط .. زي مثلاً اني كنت بخرج البلكونة أشرب سيجارة ... فدلوقتي انا منعت نفسي أني أشرب سجاير في البلكونة لخوفى من ان الدخان يدخل عليها جوة في الأوضة .. أصل عندنا الوضة بتاعتى والغرفة الى فيها مريم بيطلعوا علي نفس البلكونة ... وحاجات زي كدة كتير .

مليكة :
بنت جميلة .. مشرقة.. وهي بنت زميلتنا في الشغل
وهي بتعني لي أكثر بكثير من مجرد بنت بلاعبها أو بتطمع في أملاكي من البسكويت وانا تعمدت في الفترة الأخيرة انى ما اجبش حاجة حلوة ألا علي فترات علشان مايبقاش كل علاقتى بيها مجرد بكو بسكوت .. عايز أعودها انها لما تحب حد تحبه لشخصه ... آه .. من دلوقتى
عارفين لما تشوفوا حد وبسبب رؤيته بتخدوا دفعة للأمام ... اهي مليكة دي نفس الحكاية معايا ... لو انا متنكد وزعلان وكل حاجة .. فلما بشوفها في لحظة واحدة بنسي كل حاجة ... علي الأقل لعدة دقائق بتقعدهم معايا قبل ما تنزل الحضانة ببقى نفسي تكون الدقائق دول يوم كامل
بس مامتها بقي ... هنقول ايه !!

نفسي :
بتجاهد .. بتحاول .. بتصارع علشان تكون أحسن .. ومش في كل الأوقات بتنجح
عمري ما حبيت أنى اخذل حد ولو علي حساب أى حاجة .. وبحاول ومش في كل الأوقات برده بنجح
بكره اللف و الدوران واعشق الصراحة حتي لو مؤلمة ... بس أوعاك تقولهالي في وقت شغل
انا من النوع الى مش بعرف أشتغل لو حالتي النفسية مش كويسة .. فماتحاولش تعكر نفسيتي
عندي تاخد أموالى وأملاكي و أسهم شركاتي وحسابات البنوك ... بس ماتعكرش حالتي النفسية !!!! :]


شغلى :
هو حياتي .. اول مرة احس في الشغل باحساس العيلة الواحدة
الى بكره يوم الأجازة علشان مش بشوفهم
الى بحب أختلافهم وأحتدادهم " إن وجد " ونقاشهم الى بيطلع في الآخر بحاجة


انا مش متعود اني أتكلم في حاجات في حياتي علي الملاْ كدة
بس ده لأني مش لاقى حد أكلمه ... وبكتب وأنا متطمن ... لأن مافيش حد من مديرينى بيجوا ناحية المدونة أساساً
بس الحمد لله .... طلعت الى في نفسي
وانت كمان روح دور لك على حد زي مليكة أو مريم تاخد منه الباور اليومي في الإمداد بالأمل و الأشراق و الأحساس بأهمية مقولة
شمس جديدة .. إذاً ... يوم جديد

وهما دول مجموعة بتكون شمسي الخاصة

معلش آسف أني بعرض حاجة زي دي .. ماتهمكمش في شىء .. لكنى عايز أفضفض .. وقد كانذ ساقع بالليمونذ

5 comments:

بسمـــة مســـــلّم said...

السلام عليكم اخى الفاضل اولا كل عام وانتم بخير ورمضان كريم عليكم !!!!!!!! مش عيب انك تفضفض لكل فعل رد فعل والانسان بطبعه مهما كان محتاج كلمة طيبة او حتى ابتسامة مرسومة ممكن تكون بالنسبالك عادية بس للأخر امل وتفاؤل يارب دايما تكون قلوبنا على بعض علشان نقدر نوصل للأيمان الحقيقى بجد كل سنة وانت طيب والمسلمين اجمعين

مهندس مصري بيحب مصر said...

أنا نادين و نوران بنات أختي بيحسسوني بنفس إحساسك مع مريم و مليكة
و ان برضه مش بأعرف أشتغل لو حالتي النفسية مش كويسة
و برضه بأحب زمايلي في الشغل و مش بأعرف أشتغل غير لما تكون علاقتي مع الزملاء أخوية مش رسمية و روتينية

أنا و انت زي بعض في حاجات كتير
:)

كل سنة و انت طيب و رمضان كريم

NIDAAL .R said...

بسمة مسلم

كل سنة وانتى طيبة وبألف صحة وخير وسعادة

كلنا محتاجين إحساس طيب ومشرق علشان نقدر نكمل ... ومش مشكلة هو الأحساس ده بييجي منين .. هو بييجي من الحتة الى الواحد بيحسها أوي .

وصح لازم نكون قولبنا علي بعض ونفكر في الي حولينا قبل ما نفكر في نفسينا .. ساعتها هتكون الدنيا كلها صح .
كل عام وانتى بخير يا بسمة

NIDAAL .R said...

بشمهندسنا

ربنا يخليهوملك يارب ويفرحك بيهم
عارف المشكلة ... انى برغم الى قولته ده كله بس حاسس برده أني عاجز عن وصف حالتي .. لما بشوفهم بس

أنت عارف بالنسبة للشغل ... انا عمري من أول ما أشتغلت مع الناس دول وعمري ما حسيت أن حد فيهم بيعاملني كمدير ليا في الشغل .. مع ان ده من حقهم بس هما ما استعملوش الحق ده ... وحاسس أني بتعامل مع أخواتي وأكتر
وخاصة مديرتي بقى الى كله حاجة وهي حاجة تانية خالص ... كفاية أنها أستحملت غلطات ليا كتير بل وعالجتها .. وبنصحها بقيت أحسن وبتحسن الحمد لله يوم عن يوم ... ومن يوميها وانا بعتبرها اختي بالظبط ... أترعب من أني أتصرف تصرف يزعلها او يضايقها وانا مش واخد بالى .

الدنيا ما هي إلا ناس وعلاقات وعليك أن لا تخطيء الإختيار ... وانا ما أخطأتش والحمد لله .

كل سنة وانت طيب والله اكرم
إلا هو انت لسة في السعوديةولا هتنزل في رمضان

مهندس مصري بيحب مصر said...

أيوه لسه في السعودية
:)
أنا لسه راجع من مصر من 3 أشهر بس فماينفعش أنزل تاني بسرعة كده
مهياش وكالة من غير بواب
أجازتي الجاية حتكون في مايو او يونيو
:)