palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Wednesday, January 28, 2009

هو أستعراض ولا أستظراف ولا عته




اكثر ما يمكن انه يضايقك فى المترو أنك تلاقى واحد قاعد بينظم المرور

والكرسى الى جنبه يفضى يروح منادى واحد من آخر الدنيا علشان يقعد

مع العلم أن فيه ناس واقفة قدام الكرسى ده .. ومع العلم برده أنه لا يعرفه ولا حاجة

يعنى غتاتة ورخامة ورزالة بس ..

والتانى تحس أنه وهو بيعدى بيلمع جزمته فى بنطلونك

وأرخم مافيهم بقى .. إلى يطلع ويتسمر على الباب .. ومايرعيش ان فيه ناس طالعة وراه

وتكتشف فيما بعد وانت نازل انه لسة متسمر على الباب و منزلش ولسة قدامه مشوار

أما الى بيستظرف بقى .. ده الى مشكلة او الى بيقول حاجة مش منطقية

زى مرة كان فيه واحد واقف على الباب .. بقوله بعد أذنك هو حضرتك نازل المحطة الجاية

راح يقولى .. اومال انا هقف على الباب من غير ما اكون نازل يعنى .. وبيقولها كدة بأستهجان

روحت قولتله .. مهو انت برده مش معلق ورقة على ظهرك مكتوب فيها انا نازل يا جماعة

راح سكت خااالص .. وأحسن علشان ساعتها كنت لسة جااى من البودى بيلدينج ومرهق

وفيه حاجة بقى انا مش عارف انتوا مؤيدين لى فيها ولا أيه رايكم

لا خلاف على ان القرآن هو من أروع ما يسمع فى العالم كله

لكن الحكاية وما فيها ان فيه ناااس بتطلع المترو و تروح فاتحة سماعة التليفون

الخارجية و تشغل قرآن وطبعاً بصوت عالى بدرجة أنه بيبقى الصوت مش واضح أساساً

ونفس الحكاية على الشباب الهااايف جداً إلى بيعمل نفس الحكاية بس بيشغل أغانى

الحكاية مش فى المادة الى شغالة

الحكاية فى الاسلوب ات نفسه .. غير حضارى .. وتحس أنه بمبدأ الإجبار

طب أفرض واحد مش مسلم ولا واحد مسلم بس مش بيستحمل الصوت العالى و قاعد جنبك

يا جماعة انا بحس ان الناس دى بتستعرض أكتر ماهى متواجد لديها نوايا اخرى
زى الشيخ بتاع الكاريكاتير
فيه اختراع أسمه الهيد فون .. لو عايز تسمع اسمع الى تسمعه بس لوحدك

اياً كان ... لكن يبقى فيه دى جى شغال جنبى .. وتلاقى بقى حفلة فى العربية

كل واحد مشغل حاجة ومعليها على الاخر كأنه سباق واستعراض

على اليمين قرآن وعلى الشمال هيفاء واجرى ...... وقدامك عالطوول .. شغالة مواقف مضحكة ونكت

يعنى من الآخر لو جالك تليفون .. لو رااااجل تعرف ترد عليه

دى جى .. بكل معنى الكلمة

مش عارف انتوا رأيكوا أيه فى الموضوع ده

آه .. وعلى فكرة .. دلوقتى بقى فيه غرامات على الحكاية دى

اى حد هيتقفش سواء مشغل قرآن او اغانى بصوت عالى ومسموع هيدفع غرامة

لأن ده بيعد أعتداء على حق الغير.. هاتلك هيد فون يا أخى

وإلى يغيظ اكتر انه بيبقى معاه هيدفون ومع ذلك بيشغل السماعة الخارجية

لاحول ولا قوة ألا بالله


NIDAAL

10 comments:

ميرا ( وومن ) said...

ههههههههههههههههههههههههههه

حلوة كنت راجع من البودي بيلدنج دي يا نضال

ازيك عامل ايه

ومش بتسأل ليه دة مكنش عيش ونسكافية ياراجل

عندك حقي يا ضياء انا بتغاظ برضة من البنات اللي بتعمل كدة في عربية السيدات

بس في عربية السيدات ممكن انادي ست كبيرة او واحدة شايلة طفل أو واحدة حامل لآنها اولي بالمكان من اللي قدامي

حكاية الغرامات دي بقي متفرحش بيها كانوا بطلوا الرجالة تركب عربيات السيدات

مش الغرامة هي اللي هاتخلي الناس تتصرف صح لا في حاجة في مجتمعنا غلط نفسي اعرف ايه هي ؟

تحياتي

NIDAAL .R said...

وومن
انا مش معايا نمرتك أساساً .. وبصراحة بخاف ادخل عندك لعشان تقرى دماغى فيها ايه
ههههههههههههههههههههه
نفسى أعرف مين ضياااء الى انتى دوشااانى بيه ده
طبعاً واحدة ست كبيرة او راجل كبير دى ما فيش عليها خلاف او نقاش
مع ان .. مادمتى انتى عايزة تقعديها وفيه كرسى فاضى وفى نفس الوقت فيه حد واقف قدامك مهما كان صغير .. تسيبيه يقعد و تقومى انتى ليها من مكانك .. مكانك تتصرفى فيه براحتك لكن الواحد مايبقاش عامل زى عسكرى المرور

والغرامات بتاعت عربية السيدات دى عالطووول .. لكن انا بتكلم على الغرامات بتاعت الصوت العالي

تحياتى

البت المشمشية حلوة بس شقية said...

هههههههههههههههههه
ياصلاة النبى
وهو شاف الكليب فين اكيد بيخوش الشيخ ده على الفيس بؤ
وبيتفرج على مولتى

مهندس مصري بيحب مصر said...

ربنا يشفي و يهدي العالم الغريبة دي

وومن
=====
إسمه محمد جمال الدين
مش ضياء
:)

ميرا ( وومن ) said...

نضال

لا تعالي بس ومش تخاف لو قريت دماغك مش هاصيحلك

هاعرف انا بس وابقي ابتزك فكرياً بس بيني وبينك

--------------------------

مهندس مصري

انا مش هاطلعله بطاقة

انا طبعا عارفة ان اسمة محمد ونضال علي المدونة

بس اعمل ايه شكلة ضياء راكب معايا كدة ضياء

اعمل ايه علشان ارجعه محمد
:) :)

Unknown said...

زميلي العزيز نضال

واحشني جدا يا نضال ايه اخبارك

بص يا سيدي انا موافقاك جدا جدا علي كلامك في عندنا نماذج لناس عجيبه و انا بشوف منهم كتير

يعنيالاخ الي بيسمع قرآن ده ليه يعلي الصوت هو مش الازعاج حرام ولا ايه

و ابو اغاني ده مايسمع لوحده ولا لازم نتحزم و نرقص يعني علشان يتبسط هو
لو بتقرا الجرايد هاتلاقي ان حتي الوادث بقت غريبه اوي علي المجتمع المصري

بنت الصالحين said...

موضوع حلو وفعلا بيحصل علي طول

ربنا يعين

الموضوع حلو
بس انا دخلت من الموبايل لان النت عندي مفصول
بس مشكله الموبايل اني مش بعرف اعلق

بقرا وبس

اعتذر لعدم الرد

NIDAAL .R said...

البنت أم اسم طويل
لأ ده شافه على الام تى فى وانتى الصادقة هههههههههههههههههههه
.............
بشمهندسنا
دعواتك .. وقلها بالله عليك
.............
وومن
مادام بينى وبينك يبقى اوكى
واشمعنا يعنى راكب معاكى ضياء

NIDAAL .R said...

أيمى
أنا زعلان منك يا زميلة يا عزيزة
مش قولتى هنتقابل فى المعرض .. ماجيتيش ليه ؟
اكيد كان فيه حاجة قاهرية ..او منوفية او شرقية ..فعلشان كدة انا مش هزعل .
هههههههههههههههههههههههههههههه وانتى وحشانا اكتر والله
الايدلوجيات كلها اختلفت وبقت غريبة كأننا انضربنا بنووى او ما هو اقوى من النووى كمان

NIDAAL .R said...

أختى الغالية
عاشقة الفردوس

انا خفت بس لتكون فيه جزئية مش عجباكى ولا حاجة فعلشان كدة انتى امتنعتى عن التعليق على غير العادة يعنى وربنا يرجع النت الى السبب فى غيابك عنا ده
ربنا يبارك لك
وايه آخر أخبار الحملة
انا هقرا اكتر واكتر علشان اقدر اشارك معاكوا
ربنا يبارك فيكى يارب
ويجعلك دايمأً سبب فى الخير للناس حوليكى