عايزين سيناريو قااااااتل
خرجت علينا الصحف بنبأ القبض على مرتكب الجريمة البشعة, بمدينة الشيخ زايد,بداخل حى "الندى"
وكان الخبر بمثابة ضوء فى آخر الطريق,أو بمعنى أوضح,الصحف هى من جعلت ذلك الضوء فى آخر الطريق,فنجد جريدة الجمهورية قد خرجت علينا بقصة لكيفية إرتكاب الجريمة,تختلف تمام الإختلاف عن نظيرتها روز اليوسف,جاء فى الجمهورية بالصفحة الأولى أن الصبى المتهم يبلغ من العمر "19 عاماً",بينما و الظاهر أن المتهم قد تقدم عاماً عندما دخل بصفحة الحوادث,أما وصف كيفية إرتكاب الجريمة,فكتبت أن الجانى "الى عمره بيزيد بين الصفحة وأختها"كان ينوى سرقة فيلا مجاورة,ولكنه إكتشف أن جميع أبوابها من الحديد,فأتجه الى فيلا"نادين"_على حد وصف الجريدة_وفى فقرة أخرى,يلتقى المحرر وأسرة الجانى,فتنكر الأسرة مغادرة أبنها للمنزل ليلة إرتكاب الجريمة .
ولكن الظاهر أن جريدة روز اليوسف,كانت تملك سيناريو أكثر دراماتيكية,فكتبت,أن الجانى ظل يراقب الفيلا لفترة طويلة,وعند لقاء المحرر والأسرة,قالت أسرة الجانى,أن أبنهم عاد الى المنزل فى الساعة السابعة صباحاً,ولم تبد عليه أي علامات غريبة.
وفى نفس الوقت,تشهد الصحف بأن "العتلة",هى عامل رئيسى فى كشف الجانى,هل نتذكر اين كانت تلك "العتلة",ومن الذى قام بتسليمها للنيابة لتحريزها بعد أهمال فريق العمل المتواجد لرفع البصمات ولتحريز أى شىء من شأنه الإفادة فى الكشف عن الجريمة,ظلت تلك العتلة حتى اليوم التالى بمكانها,إلى أن سلمها والد "نادين" بعدما أكتشف عدم تحريزها,وذلك ما أفاد به والدها بأحد البرامج التلفزيونية
وكان الخبر بمثابة ضوء فى آخر الطريق,أو بمعنى أوضح,الصحف هى من جعلت ذلك الضوء فى آخر الطريق,فنجد جريدة الجمهورية قد خرجت علينا بقصة لكيفية إرتكاب الجريمة,تختلف تمام الإختلاف عن نظيرتها روز اليوسف,جاء فى الجمهورية بالصفحة الأولى أن الصبى المتهم يبلغ من العمر "19 عاماً",بينما و الظاهر أن المتهم قد تقدم عاماً عندما دخل بصفحة الحوادث,أما وصف كيفية إرتكاب الجريمة,فكتبت أن الجانى "الى عمره بيزيد بين الصفحة وأختها"كان ينوى سرقة فيلا مجاورة,ولكنه إكتشف أن جميع أبوابها من الحديد,فأتجه الى فيلا"نادين"_على حد وصف الجريدة_وفى فقرة أخرى,يلتقى المحرر وأسرة الجانى,فتنكر الأسرة مغادرة أبنها للمنزل ليلة إرتكاب الجريمة .
ولكن الظاهر أن جريدة روز اليوسف,كانت تملك سيناريو أكثر دراماتيكية,فكتبت,أن الجانى ظل يراقب الفيلا لفترة طويلة,وعند لقاء المحرر والأسرة,قالت أسرة الجانى,أن أبنهم عاد الى المنزل فى الساعة السابعة صباحاً,ولم تبد عليه أي علامات غريبة.
وفى نفس الوقت,تشهد الصحف بأن "العتلة",هى عامل رئيسى فى كشف الجانى,هل نتذكر اين كانت تلك "العتلة",ومن الذى قام بتسليمها للنيابة لتحريزها بعد أهمال فريق العمل المتواجد لرفع البصمات ولتحريز أى شىء من شأنه الإفادة فى الكشف عن الجريمة,ظلت تلك العتلة حتى اليوم التالى بمكانها,إلى أن سلمها والد "نادين" بعدما أكتشف عدم تحريزها,وذلك ما أفاد به والدها بأحد البرامج التلفزيونية
المشكلة دلوقتى ان الجريدتين ..بتوع الحكومة
وكل واحدة بتقول حاجة غير التانية
يبقى مين الصادق .. الأخت ولا أختها ولا أبوهم
......
وده فيديو قصير جداً للى ما راحش ولا شافش تمركز الامن الرهيب امام مجلس الدولة يوم أنطلاق القافلة لغزة
و الى واقفين على السلالم دول مش متضامنين ..دول عبارة عن فرق كاراتيه
و انتوا شايفين المنظر ..أهو.... وده عبارة بالظبط كدة عن 8/1 حجم القوات الامنية الى كانت هناك الى كانت العربيات بس بتاع 18 عربية امنمركزى متراصة على جانبى الطريق
شوفووووووووووووووووووا
NIDAAL
7 comments:
والله بجد عندك حق اذاكانت فعلا دى جرايد حكومة
وكل واحدة ليها قصة يبقى انا بقه اصدق مين
واعرف الحقيقة الصح منين
اة نسيت اقول زى ماكلو بيقول
اول تعليييييييييييييييييق
نضــــال
أولا كل سنة وانت طيب بمناسبة انك بقيت عجوووووز.
وبالنسبة لموضوع البنت اياها انا الحمد لله مطمن انه هيبقي زي بني مزار بالظبط.
وفرق الكاراتيه دي عايزة عملاق باصراره عشان يواجههم.
المواجهة مواجهة فكر لكنهم كالثور الهائج لابد من استعراض عضلاته وقرونه.
أسامة
نضال ولا دى ولا دى تصدقها ولا من الاساس اى جريده صدق العقل فيهمبررات للقتل انا صدعت من الموضوع ده لما اشوفك هقولك وجهه نظرى بس الولد قتل فعلا ركز بس يا كرومبو وانت تعرف
البنت المشمشية :
ايوة زى ما كلوا بيقول اول تعليق
فكرينى اجيبلك شيكولاتاية
هههههههههههههههههههه
أديكى فهمتى وجهة النظر فى الموضوع
أصدق مين .
مصرى :
فينك يا راجل من زمان
وأيه عجوز ى يا عم ... ده يادوبك تميت او لسة النهاردة اهو هتم ال 23 سنة بس عجوز ايه بقى .
عارف فرق الكاراتيه دى عايزة دماف وفكر يعرف يواجههم .. مش عايز أقول بتخطيط للمواجهة علشان ما اتهمش بمحاولة قلب نظام الحكم ... بس سسهل اول تتواجهه وخليها على الله
بس عارف الى ينرفز ايه ..ان الحكومة كانها بتقولنا يعنى انتوا خدوا حكم من القضاء الادارى طب احنا هنمنعكوا من قدامه بقى . اخر قلة ادب
آآآآآآبى :
ماشى ..خليها الولد هو الى قتل و الله اعلم .. بس تضارب السيناريوهات بيحسسك ان العملية متفبركة و كل واحد بيألف على مزاجه
و الولد وهو بيمثل برده ما كانش مطمنى خاااااااالص
المهم لما أشوفك نبقى نشرح براحتنا
Post a Comment