palestin holocoust

palestin holocoust
Gaza# VS Israel# holocoust

Tuesday, May 19, 2009

انا مش بكره حسنى مبارك

انا متغاظ أوى
ان فيه شوية متخلفين على الفيس بوك شمتانين شماتة فى الريس مبارك
من الآخر هما ناس كارهين نفسهم
وقال عاملين نفسهم من المعارضة
دول مرضي نفسيين وعندهم شعور عالى بالنقص
أيه ده بس ده يا ربى

أيه قلة الأدب دى
حتى فى الموت فيه قلة أدب وشماتة
وشوية ناس جايين مش عارف منين ومش متربين ومالهومش أهل من الاساس يربوهم
ومايعرفوش الأصول ولا عمرهم سمعوا عنها.

وانا بأكد على موقفى من سيادة الرئيس حسنى مبارك
انا مش بكرهه بشخصه .. ولكنى معارض نظامه ومعارض تقصيره فى متابعة أداء الحكومة
لكن فيه فرق كبير بين انى اكره حد وبين أنى اعارضه
انا مش بكره حسنى مبارك
..
انا لله وانا أليه راجعون
ربنا يلهم عائلة الطفل / محمد علاء مبارك الصبر و السلوان
ويسكنه فسيح جناته
ويغفر لأهله ما تقدم من ذنبهم وما تأخر
وللمسلمين أجمعين

Sunday, May 17, 2009

بورررنو . بورنووو .. بورنوو



كلنا أكيد سمعنا قرار المحكمة بحجب المواقع الأباحية
بس انا بصراحة لا أؤيده مطلقاً ... لأنه غير فعال بالمرة بالنسبة لنسبة كبيرة من الشباب المتمرس في أستخدام الأنترنت

و الى ما كانش ليه أى علاقة بالتكنولوجيا ألا لأجل المواقع دى ولكن بعد ما اصبح محترفاً وليس هاوى .. اهتم اكثر غصب عنه مش برضاه بالتكنولوجيا .. على الأقل فى مجال المواقع الى بتقدم الأفلام البورنو دى بمعنى .. أنه من خلال تعامله مع الموقع .

ممكن يكون فى مرة جه يشغل فيديو ولقاه بيقوله انه محتاج لبرنامج الفلاش بلاير
وتم التنصيب .. واشتغل وأديه بالطريقة دى اكتسب خبرة بطريقة غير مباشرة وهكذا تتوالى المشاكل فى التصفح .. ويتوالى أكتساب المهارات و الخبرات فأنا عن نفسي غير مؤيد للقرار بالحجب .. لأن الممنوع دايماً مرغوب لكن من وجهة نظرى .. الحل يكون فى توعية الشباب فى المدارس من سن مناسبة ( الأعدادية مثلاً ) و فى الجامعات بأضرار و مخاطر مشاهدة مثل تلك المواقع وما تسببه من ضرر نفسي .. فى المقام الأول

.
هتقولولى ضرر نفسي عن طريق أيه !!
هنتكلم فى الحتة دى بصراحة شوية المنتجين و المخرجين الى بيعملوا الأفلام دى في أحيان كثيرة بيستخدموا الخدع فلما الشاب الصغنتوت لسة والى مش عارف ان دى خدعة يشوف الفيلم .. فده هيضعه فى مجال مقارنة الأعضاء ونفس المقارنة دى الى هتشعره بالعجز .. وانه لما يتجوز مش هيقدر يقوم بواجباته الزوجية ونفهمهم أن 99 % من الى بيحصل فى الأفلام دى .. منافى تماماً لتعليمات ديننا فى التعامل مع الزوجة أثناء النكاح

واحد تانى هيقول .. طب مهو لما الطالب يسمع الكلام ده .. هيبقى عنده حب أستطلاع أنه يشوف الفلام دى.

هقوله .. في حاجة اسمها ثقافة جنسية .. مش هجيب الولد وأفرجه على فيلم واقول أنا بثقفه جنسياً على طريقة التجربة الدنماركية ولو فيه رقابة فى البيت .. ولو الأب و الأم عندهم وعى تكنولوجى بحيث انهم يقدروا يتابعوا ابنهم او بنتهم على اجهزة الكمبيوتر .. يبقى مافيش حاجة من دى هتحصل وفى الأول و الاخر .. الموضوع كجذور .. يرجع الى نوعية التربية الى تلقاها الطفل وهو صغير يعنى مثلاً انا .. الحمد لله والديا ربونى أحسن تربية بس برغم ذلك عرفت اهرب من الرقابة إلي حد ما وأنحرفت كتير فى فترة الثانوية واخلاقى باااظت جداً فى الفترة دى لكن الجذور التربوية .. رجعتنى تانى لأصلى .. بمجرد انى بعدت عن أصدقاء السؤ

وعلشان ما أديش بقى الفرصة لواحد رخم انه يقولى انت عارف الأفلام و الخدع و الحاجات دى منين .. انت شكلك شوفتها قبل كدة ؟
هريحه وأرد عليه .. علشان دماغى بس أيوة .. انا شوفت الأفلام دى قبل كدة .. واينعم فى الأول كنت بستلطفها وبجد فيها ضالتى لكن بعد فيلم و التانى ... عرفت قد أيه هما ناس مقرفين .. ومالهمش دين واعتقد انه من المفيد انى شوفتها لأنى لو كنتش شوفتها هيبقى لحد دلوقتى عندى حب أستطلاع للحاجة دى وعايز اعرف هى أيه بالظبط وهشوفها هشوفها لكن دلوقتى .. انا شوفتها .. وعرفت طبيعتها .. وعرفت مدى القرف الى فيها وبعدت عنها من قبل ما اخلص الثانوية ... وشكراً نرجع لموضوعنا .. الحجب مالهوش لازمة بوجود ألآف البرامج المجانية الى بتخترق الحجب او حتى الحركة العبيطة بتاعت البروكسي واعتقد ان القرار ده لو اتنفذ هيدى فرصة للسوق السوداء .. أنها تعيد أمجادها من جديد وتبدأ موجة جديدة من أستغلال الشباب وأبو خمسة هيبقى بخمسين وياريتك تلاقيه .. ده ممكن يكون بالحجز زى مشروع الكباين كدة بفكر ابتدى فى المشروع ده من دلوقتى .. واهو يسند جمب الكباين حد جااااااااااى بورنو .. بورنو .. بورنوووو

ممكن تقروا بقى أراء متخصصين أجتماعين ومهندسين برمجييات فى الموضوع ده

NIDAAL

Sunday, May 10, 2009

ده مش تهييس دى حقيقة



بعرف ألعب بنج بونج وبلياردو وكرة قدم وفولى بوول وأميركن فوتبول وبعرف أسوق عربيات بأحتراف بفضل الله ، وكمان بسوق موتوسيكلات وبيتش باجى .. وبعشق الصيد والتخييم وحياة البرارى الطبيعية .. .. تسلق الجبال هواية عمرى ما مارستها فعلياً .. لكن مارستها من خلال سور المدرسة العالي برغم أنه كان مليان فتحات ممكن أخرج منها وفى حاجات تانية كتير . يعنى بحب كل الرياضات الى فيها مغامرة وسرعة واهم حاجة كل مازادت نسبة الخطورة فى اللعبة أعشقها اكتر ونفسي نفسي .. أعمل قفزة "بنجى" عند سد كبير أوى كدة في المكسيك مش عارف اسمه ايه .
( انا مش مهيس أنا و الله بتكلم جد)
بس حاسس أني لسة أقدر اعمل حاجات كتير تانية

اهو انا كل الحاجات الى منعاها الحكومة بتاعتنا هنا انا بحبها .. فبالتالي لو الحكومة مش موفرة لى أماكن أمارس فيها رياضاتى وخاصة الخطيرة منها يبقى هضطر انى أمارسها فى الشارع .. وساعتها مش هتبقى خطرة عليا انا لوحدى لكن دى هتبقى خطرة على الناس الى فى الشارع كمان
..

بعد وقوع حادثة طريق المطار الشهيرة شددت الجهات المختصة ( المرور) الرقابة علي طريق المطار، بحيث تمنع التسابق الحر و الغير مقيد بقوانين.. إلي حد ما
وفعلاً تم منعه جزئياً .. وبما أن الدم بيحن فقد تم القبض علي شابين
بشارع جامعة الدول العربية من فترة حاولا التسابق بطريقة غير رسمية
وأعتقد اننا سوف نرى الكثير من تلك السباقات في الأيام القادمة ولن تكون غلطة الشباب بل هو خطأ الحكومة فبدلاً من أفتتاح العديد من مضمارات السباق و التى يتوافر بها شروط الأمان و ضمان خلوها من المدنين وبدلاً من تفعيل تلك الرياضة في مصر تكتفي ادارة المرور بالقبض علي الشباب ويظهر غيرهم ليلقى القبض عليهم أيضاً فما السبب وراء عدم أنشاء المضمارات للشباب لأمتصاص طاقتهم بدون إحداث أى أضرار بالغير وهناك من سيرى أن كلامى ليس ألا مجرد مزاح او كلام أندفاعى ولا يتمتع بالعقلانية فنحن في ظل ازمة مالية عالمية .. والكلام ده عايز ميزانية والعملية ... مش مجرد شوية اسفلت وأسياخ حديدية
فانا هقوله لأ .. مهو فيه حاجات حالياً بيتصرف عليها ملايين واحنا مش محتاجنها أساساً انا لما بتكلم مش شرط يكون على العربيات بس او على أى رياضة تانية انا بس بقول أن الحكومة بتمسك فى الغصن مع أنها ممكن تحل المشكلة لكن ما فيش أسهل من انك تقبض على واحد وتدفعه غرامة وتحبسه ولما يخرج هيكمل نفس الرياضة ومش هيبطل وسوف تعاد الكرة

Monday, May 4, 2009

حكام مصر.. بالتواريخ



محمد جمال الدين _ ولاد البلد _ عشرينات :

"محمد علي باشا" تعد سنوات حكمه أطول سنوات قضاها حاكم في العصر الحديث- 43 عاماً- بعد أن ناهز عمره 80 عاماً .. اليوم (4 مايو 2009) يتخطى الرئيس "حسني مبارك" أيضا عامه الـ 80 بعام، وبفترة حكم تأتي الثانية في الترتيب بعد محمد علي..
بين الاثنين حكام تولوا الحكم .. فهل تعرف كم ظلوا متعلقين بالحكم؟ وكيف تركوه؟ .. ذلك ما سنعرضه خلال السطور التالية..

1
- محمد علي باشا (1805-1848)= 43 عاماً

يعتبر هو الحاكم الوحيد الذى اختاره الشعب بنفسه، دون تزكية أو ترشيح من جانبه لهذا المنصب.

تولى حكم مصر في 17 مايو 1805 نجح فى إدخال مصر عصر النهضة الحديثة، بطلب من رجال الأزهر والفكر في مصر، وشهد عهده استقراراً وتقدماً ونهضة في جميع النواحي الاجتماعية والتعليمية والصناعية والعسكرية، حتى أن أوروبا خافت من امتداد نفوذه إليها فقرروا التحالف ضده فيما عرف بمعاهدة 1840، بعدها تقدم به العمر، وبدأت تصيبه نوبات (خرف)، فتنحى عن الحكم عن عمر يناهز 79 عاماً.

2
- إبراهيم باشا (يوليو - نوفمبر 1848)= 7 أشهر

بعد تنحي محمد علي باشا عن الحكم، تولى ابنه بالتبني إبراهيم باشا، الحكم، إلا أن فترة توليه للحكم لم تجتز 7 أشهر، ليتوفى عن عمر يناهز الستين عاماً، وذلك من يوليو حتى 10 نوفمبر 1848.

3
- الخديوي عباس باشا الأول (1848-1854)= 6 سنوات

تولى عباس باشا الأول الحكم في عام 1848، إلى أن أغتيل في قصره عام 1854 عن عمر ناهز الأربعين عاماً، يوصم عهده بالرجعية، ففيه أصيبت حركة التقدم والنهضة التي ظهرت في عهد جده محمد علي باشا بالشلل، ثم تم اغتياله.

4
- الخديوي سعيد باشا (1854-1963)= 9 سنوات

إثر اغتيال عباس باشا الأول تولى الخديوي محمد سعيد باشا الحكم ليلة 24 يوليو 1854، وقام بتأسيس البنك المصري بأموال أجنبية، ووافق على حفر قناة السويس، وقام بإغلاق المدارس العليا قائلاً جملته الشهيرة: "أمة جاهلة أسلس قيادة من أمة متعلمة"، توفى عن 41 عاماً.

5
- الخديوي إسماعيل باشا (1963-1879)= 16 سنة

بدأت فترة حكم الخديوي إسماعيل في 18 يناير 1863 إلى أن خلعته إنجلترا عن العرش في 1879، وخلال فترة حكمه التي قاربت الـ 16 عاماً، أعطى مصر دفعة قوية للمعاصرة، إلا أنه أغرقها في الديون، وتوفي عن عمر 65 عاماً.

6
- الخديوي توفيق باشا (1879-1892)= 13 سنة

تولى الحكم على إثر خلع إسماعيل من الحكم، هو الابن الأكبر للخديوي إسماعيل، وقام بإقصاء جميع رجال أبيه بعد جلوسه على العرش، وكان من المؤيدين للاحتلال البريطانى لمصر، وبعد قضائه 13 عاماً في حكم مصر، وافته المنية بحلوان وكان يبلغ آنذاك 40 عاماً.

7
- الخديوي عباس حلمي الثاني (1892-1914)= 22 سنة

يعرف بوطنيته وسعيه للتخلص من الإنجليز، ومحاولته رفع شأن مصر اجتماعياً وثقافياً وفكرياً، وفي عهده شكلت أهم الجرائد والصحف، ونشر رجال الفكر مثل محمد عبده وجمال الدين الأفغاني وقاسم أمين أهم أفكارهم، للحرية التي أتاحها للمثقفين والأدباء، وفي عهده أنشئت جامعة القاهرة بأموال المتبرعين من العائلة المالكة إيماناً بأهمية العلم والتعليم، وبسبب وطنيته وحبه لمصر، عزل في 19 سبتمبر 1914. بقرار من قوات الاحتلال البريطاني، بعد أن لاحظ الإنجليز، ميوله نحو الأستقلال بالبلاد، وتقربه و شعبيته وسط المصريين، ثم توفى عند بلوغه الـ 70 عاماً.

8
- السلطان حسين كامل (1914-1917)= 3 سنوات

قامت سلطات الاحتلال، بتنصيب حسين كامل، ابن الخديوى إسماعيل، سلطاناً علي مصر، حكم مصر لمدة 3 أعوام، شهد العالم خلالهم أول 3 أعوام من الحرب العالمية الثانية ومشاركة تركيا لقوات المحور ضد الحلفاء والإنجليز، ومحاولة استعانة الإنجليز بالجنود المصريين في الحرب، وتوفى عن عمر يقارب 64 عام.

9-
الملك فؤاد الأول (1917-1936)= 19 سنة

عندما تولى فؤاد الأول العرش، قام بتغير اللقب وأصبح من سلطان إلى ملك، وفي عهده تغيرت ملامح مصر، وشهدت أيام من الديمقراطية وتبادل السلطة، بين حزب الوفد والأحزاب الأخرى، كما شهدت سنوات حكمه الأولى ثورة 1919 التي أعقبها حراك سياسي لم تشهد مصر له مثيل طوال تاريخها.

توفى الملك فؤاد في قصر القبة في 28 أبريل 1936، عن عمر 70 عاماً، ودفن في مسجد الرفاعي، وذلك بعد توليه مقاليد الأمور في مصر، لمدة 19 عام.

10- الملك فاروق (1936-1952)= 16 سنة

تولى العرش في السادسة عشر من عمره ، وظل على كرسي العرش، لمدة 16 عاماً، إلى أن أرغمته ثورة 23 يوليو 1952 على التنازل عن العرش لإبنه الطفل أحمد فؤاد والذي كان عمره حينها ستة أشهر والذي ما لبث أن خلع، وبعد تنازله عن العرش أقام فاروق في منفاه بروما، وذلك إلى أن توفي عن عمر 45 عاماً، وأوصى بدفنه في مصر.

كان سنوات حكم الملك فاروق مليئة بالأحداث السياسية الكبيرة، ففيها قامت دولة إسرائيل ونتيجة لذلك شنت مصر بمساندة عربية حرب 1948، بنوايا طيبة، ورغم نجاحها عسكرياً إلا أنها خسرت الحرب، وسيطر اليهود على فلسطين، كما شهدت أعوام عرشه الحرب العالمية الثانية، فساند فاروق ألمانيا بمعلومات استخباراتية نكاية في الإنجليز الذين لم يتعايشوا مع فاروق جيداً، وداخلياً عاشت مصر سنوات من تداول السلطة ونشر الثقافة والمعرفة.

11
- محمد نجيب (1953-1954)= سنة

بتحويل مصر من ملكية إلى جمهورية، تولى محمد نجيب الحكم كأول رئيس لمصر، بعد قيام الثورة، ولم يستمر في الحكم إلا لمدة عام تقريباً حتى عزله مجلس قيادة الثورة ووضعه تحت الإقامة الجبرية بقصر الأميرة نعمة بضاحية المرج، وتوفى عن عمر يناهز 83 عاماً دون أن يجد من يحتفي به وبتاريخه، إذ كان صاحب شرارة إطلاق الثورة.

12
- جمال عبد الناصر (1954-1970)= 16 سنة

يعتبر جمال عبد الناصر، واحداً من أكثر زعماء القرن العشرين إثارة للجدل، بين منحازين لإنجازاته، ومنددين بسياساته، فمن إيجابيات سنوات حكمه مساعدته كثير من دول العالم العربي ودول إفريقيا وآسيا وأمريكا اللاتينية على الاستقلال من الاستعمار، كما اعترف بحق الفقراء والفلاحين في ثراوات مصر الزراعية والصناعية وألغى الإقطاع ونشر التعليم المجاني.

لكن نفس هذه السياسات كان لها وجهها السلبي، فنشر التعليم المجاني أفرز خريجيين عديمي الخبرة، ورفع من شأن من ليس لهم وزن فكري أو ثقافي، كما جاءت سياسة التأميم بدون تخطيط إلى تعريض مصر إلى عدوان ثلاثي عام 1956، ثم جاءت عنترية ناصر لتعرض مصر من جديد لعدوان غاشم من إسرائيل 1967، في ظل أوضاع سياسية غير مستقرة، نكل فيها بمعارضيه وأودعهم السجون العسكرية القاسية، خاصة الإخوان والشيوعيين، وتوفى في 28 سبتمبر

13
- محمد أنور السادات (1970-1981)= 11 سنة

يعرف ببطل الحرب والسلام، تولى في 15 أكتوبر 1970 الحكم وشن أكبر حرب على إسرائيل في 1973 وحقق فيها انتصارات عسكرية كبيرة، ثم قام عبر مفاوضات السلام باستعادة سيناء، فيما عرفت بمعاهدة كامب ديفيد التي يعزى إليها الآن خروج مصر من القضية الفلسطينية، واقتصار دورها على لعب دور الوسيط فقط، ونتيجة لهذه المعاهدة، قامت مجموعة إرهابية باغتياله في حادث المنصة الشهير، أثناء عرض عسكري في ذكري انتصارات أكتوبر، ليتوفاه الله عن عمر 61 عاماً .

14- محمد حسني مبارك (1981- )= 28 سنة (ولسه)

شغل صوفي حسن أبو طالب، منصب قائم بأعمال رئيس الجمهورية‏ لمدة ثمانية أيام عقب اغتيال السادات، حتى تسلم منه، محمد حسني سيد سيد إبراهيم مبارك والمعروف باسم حسني مبارك، رئاسة جمهورية مصر العربية منذ 14 أكتوبر 1981.

تقلّد الحكم في مصر وقيادة القوات المسلحة ورئاسة الحزب الوطني الديمقراطي، وفي عهده سجلت مصر تقدماً في عدد من المجالات، لكنها تراجعت على مستوى النمو الاقتصادي، وسجلت معدلات فقر وجهل ومرض لم تشهدها طوال أيام العصر الحديث.

نقلاً عن موقع عشرينات / صفحة ولاد البلد